کروبی ، دلیرمرد ایران زمین، در پیام ویدئویی:" امروز مردم یکپارچه ایستاده اند"

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، ماجرای حمله در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات را شرح داده است.
آقای کروبی در یک پیام ویدیوئی که روز دوشنبه، 24 سپتامبر (4 آبان)، در وبسایت تغییر، متعلق به حزب اعتماد ملی، منتشر شده در مورد حمله افراد مهاجم به او هنگام خروج از نمایشگاه مطبوعات در روز جمعه گذشته ضمن شرح جزئیات این ماجرا، از انگیزه این حمله و واکنش خود به آن سخن گفته است.
دبیرکل حزب اعتماد ملی در این نوار ویدیوئی گفته است که ماجرای روز جمعه را از سه جنبه آنچه که روی داد، انگیزه مهاجمان و ارتباط این ماجرا با موضعگیری خود مطرح می کند.در مورد جزئیات ماجرا، آقای کروبی گفته است که مطابق معمول، به بازدید این نمایشگاه رفته بود و مردم بازدید کننده نسبت به او محبت بسیار نشان دادند.
به گفته وی، هنگام حضور او در نمایشگاه، عده ای هم به دادن شعار "مرگ بر منافق" مبادرت کردند که باعث تحریک مردم شد که در مخالفت با این گروه شعارهایی دادند هر چند او خود می کوشید اوضاع را آرام کند.
آقای کروبی افزوده است که هنگام خروج از سالن نمایشگاه، "برخی افراد" مسیر را طوری قرار دادند تا مردم نتوانند دنبال او حرکت کنند و در طول این مسیر "آنها تندی بیشتری کردند."
اشاره آقای کروبی ظاهرا به ماموران حفاظت نمایشگاه است که به او توصیه کردند از مسیر خاصی خارج شود و به گفته برخی منابع، در مسیر خروج از نمایشگاه، او را هدف حمله قرار دادند و پیشانی اش را زخمی کردند.
مهدی کروبی در مورد انگیزه این حمله گفته که این نخستین مورد از این دست نبوده و یادآور شده است که از جمله در جریان زیارت حرم حضرت معصومه و مراسم وفات امام صادق هم اقدامات مشابهی علیه او صورت گرفت و افزوده است که "اینطور حرکت ها دارد شروع می شود اما مردم به طور خودجوش جواب آن را می دهند."
به گفته دبیرکل حزب اعتماد ملی، که درخواست او برای رسیدگی به اتهامات مربوط برخورد خشوت آمیز و قتل شماری از تظاهرکنندگان و به بدرفتاری و تجاوز جنسی به تعدادی از بازداشت شدگان باعث خشم برخی مقامات و نهادهای طرفدار دولت شده است، هدف اصلی مهاجمان منزوی کردن او بوده است.
وعده اعلام حضور در مجامع
آقای کروبی یادآور می شود که دفتر حزب اعتماد ملی و دفتر شخصی خود او پلمب شده و به این ترتیب، هدف مخالفانش این بوده است تا در مجامع ظاهر نشود و "ما خانه نشین شویم و بیرون نیاییم."مهدی کروبی در عین حال گفته است که از اینکه در حال حاضر چنین برخوردی را با او شروع کرده اند تعجب می کند زیرا فعالیت خود را از سال 1368 و پس از فوت آیت الله خمینی، علیه نحوه برخورد با مجلس سوم و انحرافاتی که در خبرگان رهبری شروع شده بود آغاز کرد و در شرایط سخت به موضعگیری صریح در این زمینه ها پرداخت.
آقای کروبی گفته است که انتقادات او در آن زمان باعث شد که جمعی از دوستانش به دادگاه ویژه روحانیت و دادگاه های دیگر احضار شوند اما او ایستادگی کرد.
دبیرکل حزب اعتماد ملی شرایط آن زمان را حتی دشوارتر از حال توصیف کرده و گفته است که در آن زمان "ما در غربت بودیم و مردم نمی دانستند این ماجرای استصواب چیست، ماجرای مجلس خبرگان چیست، در حالیکه امروز مردم یکپارچه، یا اکثریت قاطعی از آنان ایستاده اند."
مهدی کروبی گفته است که مصمم است از این پس همچنان در مجامع عمومی مانند راهپیمایی 22 بهمن، عزاداری محرم و گردهمایی هایی از این قبیل حضور یابد تنها نتیجه توسل به خشونت علیه او این است که اگر قبلا حضور خود را از پیش اعلام نمی کرد، از این پس خواهد گفت در کدام محل و مراسمی حضور خواهد یافت.
آقای کروبی در این پیام ویدیوئی تاکید کرده است که "هیچوقت از میدان به در نمی رویم" و افزوده است که "در این راه محکم و قرص ایستاده ایم و از هیچ چیز باک نداریم."
دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان این پیام به سخنان کسانی که پیگیری تجاوز به بازداشتیان و درخواست عمل نمایندگان مجلس خبرگان به وظایف آنان را باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرده و خواستار توبه او شده اند هم پاسخ داده است.
او گفته است "حالا که یک جریان حاکم است و هرچه دلش می خواهد می گوید و جریان که هیچ چیز در اختیار ندارد، خوب از توبه هم صحبت می کند" و افزوده است "توبه بایدکسانی کنند که خیانت به جمهوری اسلامی کرده و جمهوری اسلامی را تحریف کرده اند و تلاش می کنند اسلامش را بی محتوا و پوچ کنند و جمهوریتش را از بین ببرند تا جز نامی از او باقی نماند."
پس از ماجرای برخورد خشونت آمیز با آقای کروبی در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات، فرزندش در گفتگویی با وبسایت تغییر گفت که ماموران حراست وزارت ارشاد در این حمله دست داشته اند و برخی سایت های اینترنتی نیز به انتشار تصاویر و گزارش هایی در این زمینه مبادرت کرده اند هر چند خبرگزاری های طرفدار دولت مهاجمان را مردمی دانسته اند که با موضعگیری مهدی کروبی مخالف بوده اند.

لینک دانلود پیام ویدئویی مهدی کروبی

منبع: بی بی سی

گزارش كروبي شجاع از حضور خود در نمايشگاه مطبوعات


گروه سياسي– مـهـدي كـروبـي روز گـذشـته براي دقايقي در نمايشگاه مـطـبـوعات حاضر شد. پـس از حـضـور كـروبـي در نـمـايـشـگـاه، سايت‌هاي مختلف خـبري، گزارش‌هاي متفاوت و متناقضي از نحوه برخورد حاميان و مخـالفـان كروبي مخابره كردند. يكي از فعـالان سيـاسـي كـه بعدازظهر ديروز موضوع را از زبان مهدي كروبي شنيده بود حوادث ديروز را به نقل از مهدي كروبي به شرح زير نقل كرد: روز جمعه به نمايشگاه مطبوعات رفتم.
در بدو ورود، گروه‌هاي زيادي از مردم با برخورد محبت‌آميز خود مـرا مورد استقبال قرار دادند. سپس به محل تشريفات نمايشگاه رفتم و پس از آن براي آغاز بازديد توسط برخي افراد حاضر بـه طـرف غرفه‌ها هدايت شدم. در اين مسير عده زيادي از جمعيت، با محبت فراوان مرا همراهي مي‌كردند كه من بارها از ايـشـان خـواهـش كردم هيچ گونه شعاري ندهند. در اين ميان جمعيتي كه تعداد آنها از ده نفر تجاوز نمي‌كرد شروع به دادن شعار مرگ بر منافق كردند كه پس از اصرار آنها بر تـكـرار ايـن شـعـار، جمعيـت كثيـري كـه مـرا همـراهـي مـي‌كـردنـد در مـقـابـل، شـعارهايي از جمله <مـرگ بـر ديـكـتـاتـور> سـر دادنـد و همه شـاهد بودند تعداد كساني كه شعارهايي عليـه من مي‌دادند نسبت به طرفداران اينجانب، به هيچ وجه قابل توجه نبودند.
ضمن آنكه هر لحظه بر جمعيت حاضر در اطـراف مــن كــه قــريــب بـه اتـفاق آنها شـعـارهـاي حــمـايـتـي مـي‌دادند افزوده مي‌شد. نكته جـالـب تـوجـه حـركـات آرام ايـن افراد و خودداري آنها از هر گونه حركت در هنگام عـبــور از بــرابـر بـرخـي خـبـرگـزاري‌هـاو رســانــه‌هــاي مـخــالــف اصلاحـات بـود. به هر حال ‌بــا افــزايـش شعـارهـا، براي جلوگيري از تـشـنــج و درگـيــري در نـمــايشگـاه كـه مـي‌تـوانـسـت مـوجـب سـوء اسـتـفاده و خشونت عده‌اي عليه مردم شود، صلاح را بر ترك نمايشگاه ديدم كه متوليان امر وقتي از نيت من مطلع شدند مسير خاصي را براي بيرون رفتن من در نظر گرفتند كه امكان همراهي مردم وجود نداشت.
پس از چند دقيقه و در حالي كه اطراف من خالي شده بود تعدادي از افراد كه حضور آنها كاملا برنامه‌ريزي شده بود و مطابق معمـول بـراي اقـدامات خود هيچگونه نگراني ندارند به صورت ناگهاني در اطراف من قرار گرفتند و همان شعارها و اقداماتي را آغــاز كــردنــد كــه رويــه هـمـيـشـگــي آنهاست.تعدادي از آنها هم شروع به پرتاب اشياي مختلف از جمله بروشورهاي نمـايشگـاه كـردند. فرزند كروبي هم كه همراه او در نمايشگاه حضور داشت با اشاره بـهمـجروح شدن صورت پدرش گفت:از طبقه بالا تعدادي بروشور نمايشگاه را به صـورت دستـه‌اي بـه طـرف پـدرم پرتاب كردند كه پس از اصابت به سر كروبي، منجـر بـه افتـادن عمـامـه و مجـروحيت صورت او شد.
يك فعال سياسي كه شرح ماوقع را به نقل از كروبي براي آفتاب يزد نقل كرد – و اظـهـارات او تـوسـط خـبـرنـگاران و مديران آفتاب يزد كه در محل نمايشگاه حاضر بودند تاييد شد – حضور طرفداران كروبي – علي‌رغم سرزده بودن بازديد او از نـمايشگاه– را بسيار چشمگير دانست و به نقل از كروبي، از ابراز محبت‌هاي بي‌شائبه مـردم تـشـكـر كرد. وي همچنين اظهار داشت: اقدامات سازمان يافته عليه كروبي كاملا بي‌ارزش بوده است و به هيچ وجه موجب نگراني كروبي نشده و او از حضور خود ‌ ‌در نمايشگاه ابراز رضايت كرد؛ اگر چه از اينكه رفتار غيراخلاقي عده‌اي خاص، مانع ديدار او از غرفه‌هاي مختلف شده اسـت اظـهار ناخرسندي نمود.
از سوي ديگر علي‌رغم اعتراض بسياري از حاضران در نــمــايـشـگــاه بــه رفتـار عـده‌اي خـاص، تعدادي از خبرگزاري‌هاي حامي دولت تــنــهـــا بــه انـعـكــاس مــاجــرا بــراســاس علاقه‌مندي‌هاي خود پرداختند. يك سايت بـسـيار نزديك به دولت كه نمي‌توانست شعارهاي اوليه حاميان كروبي – علي‌رغم عدم اطلاع قبلي از حضور وي – را انكار كند در همين مورد نوشت:مهدي كروبي عصر جمعه در حالي كه با شعارهاي "درود بر كروبي" عده‌اي از همراهانش به ‌نمايشگاه مطبوعات وارد شده بود، با شعار "مرگ بر منافق" عده ديگري از بـازديـدكننـدگـان بـه بيـرون از ‌نمايشگاه هدايت شد.‌مهدي كروبي ساعت 15 با جمعي از اطـرافيـانـش وارد نمايشگاه مطبوعات در شبستان ‌مصلي تهران شد و شعارهاي "درود بر كروبي"، "كروبي زنده باد موسوي پاينده باد"، "يــا حـسـيــن ميـرحسيـن" ‌از سـوي بـرخـي هوادارانش همراهي شد.‌با اين حال، وي هنوز يك‌سوم از مسير نمايشگاه را بيشتر طي نكرده بـود كـه بـا رسـيـدن بـه بـخـش روزنـامه‌ها و ‌خبرگزاري‌ها، با شعار "مرگ بر منافق" عده زياد ديـگـري از بـازديدكنندگان نمايشگاه مواجه شد.
‌در همين مورد ايسنا نيز نوشت : بازديد مهدي كروبي دبير كل حزب اعتماد ملي از نمايشگاه مطبوعات، دقايقي موجب متشنج شدن فضاي نمايشگاه شد. ‌ ‌مهدي كروبي بـه مـنـظـور بـازديـد از نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها وارد نمايشگاه شد كه بعد از حضور وي، تعدادي از هواداران به سر دادن شــعــار پــرداخــتـند. ‌كروبي به دليل ازدحام جـمـعـيـت تـنها توانست بخش كوچكي از نمايشگاه و راهروي اصلي را طي كند.
‌ ‌در اين هــنــگــام تــعــدادي از مــخالفان كروبي نيز به سـردادن شعار پرداختند. سپس كروبي به دليل ازدحام جمعيت به قسمتي از شبستان هدايت شد تا از ازدحام مردم كاسته شود اما همچنان طرفداران و مخالفان وي با سر دادن شعار فضاي مصلي را پر كرده بودند. ‌‌اين تجمع بـاعـث وارد آمـدن خسـاراتـي بـه چند غرفه در قسمت شمالي سالن نيز شد. ‌ ‌پس از آن، محـافـظـان كـروبـي وي را بـه همراه نيروي حفاظت نمايشگاه به طبقه‌ فوقاني شبستان راهنمايي كردند و او از همان طبقه به بيرون از نمايشگاه رفت، اما خروج كروبي از نمايشگاه آرام شدن فضا را به همراه نداشت؛ زيرا پس از آن همچنان عده‌اي در طبقه‌ فوقاني شبستان شعارهايي در حمايت از ميرحسين موسوي و كــروبــي ســر مـي‌دادنـد. سپـس ايـن افـراد بـا سـر دادن شعار به طبقه اصلي شبستان حركت كـردنـد كـه در اين هنگام، با افرادي كه در مخالفت با كروبي و ميرحسين موسوي شـعـار <مرگ بر منافق> سر مي‌دادند روبه‌رو شدند و اين رويارويي براي لحظاتي به تشنج كشيده شــد. وضـعـيــت عـمــومـي نمـايشگـاه پـس از متفرق شدن تجمع‌كنندگان به حالت عادي بازگشت. ‌


استقبال گسترده سبزها از کروبى، شیرمرد ایران زمین، در نمايشگاه مطبوعات


گروه داخلى - مهدى کروبي، دبيرکل حزب اعتماد ملى روز گذشته با حضور در نمايشگاه مطبوعات از نمايشگاه بين‌المللى مطبوعات و خبرگزارى‌ها بازديد کرد که حضور او با استقبال گسترده حاميان وى مواجه شد. مهدى کروبي، کانديداى رياست جمهورى دوره دهم در بدو ورود وى به نمايشگاه با جمع کثيرى از مردم روبه‌رو شد و حاميان او با حلقه زدن به دور وى شعارهايى در حمايت از او و مهندس موسوى سر دادند. به گزارش خبرنگار حيات‌نو، مهدى کروبى و همراهان وى که براى بازديد از غرفه‌ها وارد نمايشگاه شدند با ورود به قسمت فوقانى نمايشگاه، بازديد خود را از رسانه‌هاى خارجى آغاز کردند. البته حضور دبيرکل حزب اعتماد ملى با واکنش‌هاى متفاوتى روبه‌رو شد به گونه‌اى که تجمع موافقان و مخالفان باعث شد ‌ وى نتواند از غرفه‌ها بازديد کند. هنگامى که کروبى و همراهان وى براى بازديد از غرفه‌ها به سمت طبقه دوم نمايشگاه حرکت کرده بودند با حضور لباس شخصى‌ها مواجه شدند. لباس شخصى‌ها با سردادن شعارهايى جو نمايشگاه را به تشنج کشيدند و باعث شدند‌ وى نتواند از غرفه‌ها بازديد کند. از سوى ديگر حاميان کروبى و هزاران نفر از بازديدکنندگان نمايشگاه نيز با تجمع در مقابل خبرگزارى فارس حمايت خود را از دبيرکل حزب اعتماد ملى نشان دادند که بعد از دقايقى لباس شخصى‌ها خود را به مهدى کروبى رساندند که براثر اين حمله عمامه وى بر زمين افتاد و سرانجام با کمک مردم و محافظان کروبي، وى به خارج از نمايشگاه هدايت شد.

خاتمي و شايگان برنده جايزه گفت وگوي جهاني شدند


جايزه گفت وگوي جهاني در سال 2009 تاسيس شده و اولين دوره از کنفرانس هاو جوايز خود را در ژانويه 2010 برگزار مي کند.
گروه سياسي، حامد طبيبي؛ سرانجام نام سيدمحمد خاتمي به عنوان دريافت کننده نخستين جايزه «گفت وگوي جهاني» در سال 2009 اعلام شد تا افتخاري ديگر به تالار افتخارات رئيس جمهور اصلاح طلب پيشين ايران و ايرانيان دوستدار واضع نظريه گفت وگوي تمدن ها اضافه شود. البته نام يک چهره شهير ايراني ديگر نيز در کنار نام پرآوازه خاتمي براي دريافت اين جايزه ديده مي شود؛ داريوش شايگان فيلسوف ايراني که وي نيز از جمله باسابقه ترين حاميان و نظريه پردازان گفت وگوي ميان فرهنگ ها، تمدن ها و مذاهب به شمار مي رود. جايزه «گفت وگوي جهاني» در سال 2009 تاسيس شده و اولين دوره از کنفرانس ها و جوايز خود را در ژانويه 2010 برگزار مي کند.
از برندگان جايزه (شايگان و خاتمي) نيز براي شرکت در مراسمي که ژانويه در دانشگاه آرهوس کپنهاگ برپا مي شود، دعوت به عمل آمده است تا فرزند فاضل ايران به عنوان نماد اسلام سازگار با دموکراسي، صلح و گفت وگو در مراسمي ديگر، تحسين ساکنان جامعه جهاني در جاي جاي کره زمين را برانگيزد.هر چند خاتمي به عنوان شخصيتي بين المللي در چهار سال گذشته و در شرايطي که کشورهاي غربي از مراودات معمول ديپلماتيک با دولت نهم حتي در سطح مديران مياني وزارت خارجه نيز امتناع ورزيدند همواره از چهره هاي مورد احترام جهاني بود و شخصيت هاي طراز اول بين المللي را به ايران مي کشاند اما افتخار دريافت يک جايزه جهاني ديگر از نظر ناظران سياسي در اين مقطع بسيار بااهميت تلقي مي شود.
اين در حالي است که يکي از انتقادات به عملکرد مقامات دولت در چهار سال اخير، عدم حرکت در چارچوب اصول راهبردي و برخي توهين ها به مسوولان ارشد ايراني در مجامع بين المللي است که در دوران اصلاحات در اوج قرار داشته و احترام ويژه به خاتمي در هر سفر و سطح بالاي مناسبات ديپلماتيک با کشورهاي اثرگذار جهان موجب افتخار ايران و نظام در سطح جهان شد. البته در دوران اصلاحات و پس از آن محافل تندرو هيچ گاه اين جايگاه غبطه برانگيز خاتمي در جهان را برنتافته و اين درک در آنها ايجاد نشد که خاتمي براي ايران از يک سو در مقابل خشونت قد علم کرده و از سوي ديگر به نفي ايده ائتلاف جهاني براي جنگ ساموئل هانتينگتون نظريه پرداز امريکايي برخاسته است.
اين تلاش ها تا به آنجا پيش رفت که وي به نمايندگي از ايران پيشنهاد نامگذاري سال 2001 به عنوان سال گفت وگوي تمدن ها را در مجمع عمومي سازمان ملل طرح کرد و با اکثريت مطلق آرا به تصويب جامعه جهاني رسيد. اينچنين بود که امسال سازمان گفت وگوي جهاني دانمارک، دو چهره نامدار ايراني را که سال ها در زمينه گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها فعاليت کرده اند شايسته دريافت اين لقب بااهميت جهاني دانست؛ داريوش شايگان فيلسوف و سيدمحمد خاتمي سياستمدار.
داريوش شايگان در اين باره با بيان اينکه در اين جايزه نامزدهايي معرفي شده بودند که دو هفته پيش از ميان آنها بنده و آقاي خاتمي را به عنوان برگزيده معرفي و طي نامه يي اعلام کردند، از جايگاه خاتمي در گفت وگو با سايت ديپلماسي ايراني،تمجيد کرد؛ «آقاي خاتمي از زماني که رئيس جمهور ايران شدند، در توسعه گفت وگوي تمدن ها نقش مهمي ايفا کردند؛ به ويژه بعد از نطقي که سال 2001 در سازمان ملل خواندند به طور مداوم پيگير موضوع گفت وگوي تمدن ها بوده اند و موسسه يي را هم تاسيس کرده اند.» شايگان در شرايطي از رئيس جمهور اصلاح طلب پيشين ايران به عنوان فعال در زمينه گفت وگو سخن مي گويد که خود در سال هاي پيش از انقلاب، ايده گفت وگوي فرهنگ ها و تحقيقات سامان يافته بينافرهنگي را پايه گذاشت و در شناخت فرهنگ ملل مختلف کوشا بود.
وي از مراکزي چون تلويزيون ملي ايران، دانشگاه فارابي و چند نهاد ديگر که پيش از انقلاب پيگير ايده گفت وگوي تمدن ها بودند، نام برد. شايگان از جمله فيلسوفان ايراني است که در فرانسه و ايران ساکن بوده و البته در نوشتن رمان نيز دستي دارد. او با فيلسوفان بزرگ ايران مانند علامه طباطبايي، حاج ابوالحسن رفيعي قزويني، حکيم الهي قمشه يي و علامه سيدجلال الدين آشتياني نزديک بوده و به مباحثه پرداخته است.
استاد ابراهيمي ديناني، شايگان را اين گونه تشريح مي کند؛ «او فيلسوف غرب و شرق است. هم هند را مي شناسد، هم غرب را و هم فلسفه اسلامي مي داند.» شايگان که کتاب هايي مانند افسون زدگي جديد، آسيا در برابر غرب، اديان و مکاتب فلسفي هند (دو جلد)، بت هاي ذهني و خاطره ازلي و هانري کربن و هويت چهل تکه و سرزمين سراب ها را به رشته تحرير درآورده است متولد بهمن ماه 1313است. وي مدرک ديپلم خود را از يکي از دبيرستان هاي مشهور لندن دريافت کرده و ليسانس علوم سياسي از دانشگاه ژنو، اولين مدرک تحصيلي دانشگاهي او به شمار مي رود.
او همزمان در رشته هاي فلسفه و حقوق و زبان شناسي تحصيل کرده و از سال 46 پس از آشنايي با ايندو شکر و هانري کربن به عنوان استاد هندشناسي در دانشگاه تهران به تدريس پرداخت. اين فيلسوف شهير مدرک دکترا را نيز از دانشگاه سوربن پاريس در سال 1346 اخذ کرد. وي اهداف اصلي مطالعات فرهنگي خود را نيز اين گونه تشريح مي کند؛ «ما معتقد بوديم تمدن هاي غيرغربي نظير چين، ژاپن، مصر و ايران يک تقدير مشترک در برابر تحولات دنيا داشته اند. بنابراين هدف ما اين بود که با روشنفکران تماس بگيريم و تحولات بزرگ دنيا را بررسي کنيم و ببينيم چه روندي را بايد در پيش بگيريم.» راوي «زير آسمان هاي جهان» سپس به ايده گفت وگوي تمدن هاي خاتمي پرداخت و گفت؛ خاتمي بيشتر به بعد سياسي توجه نشان داد و به همين دليل تاثير فعاليت هايش را بايد در عرصه روابط سياسي جست وجو کرد.
من به طور مشخص نمي دانم برنامه اصلي خاتمي براي گفت وگوي تمدن ها چه بود. در پايگاه اطلاع رساني جايزه گفت وگوي جهاني آمده است اين جايزه درباره تحقيقات بينافرهنگي و همکاري و ارتباط هاي فرهنگي در جهان امروز است. اين جايزه بر اهميت تحقيقات ميان فرهنگي در جامعه مدرن و ارزش مطالعات انجام شده تاکيد دارد و به محققان، روزنامه نگاران و سازمان هاي مستقل در سراسر جهان که مسووليت اين گفت وگو را برعهده دارند تعلق مي گيرد. اين جايزه از سال 2009 تا 2017 هر دو سال يک بار برگزار خواهد شد.

اولین مصاحبه ویدئویی رییس جمهور میرحسین موسوی پس از انتخابات

دانلود مصاحبه ویدئویی میرحسین موسوی

دانلود نسخه مخصوص موبایل

موسوی: تا مردم به حساب نیایند راه حلی جامع برای مشکل پیدا نخواهد شد


میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعلام کرده که کسی با او درباره طرح "برون رفت" از بحران سیاسی که برخی طی هفته های گذشته در ایران درباره آن صحبت هایی کرده اند، گفتگویی نکرده است.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، حدود سه هفته پیش خواهان تشکیل هیأتی برای میانجی گری بین جناح های مختلف سیاسی در ایران شده بود.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران، نیز گفته بود: "گروهی از افراد خیرخواه در حال تنظیم طرح و مجموعه ای هستند که بتوان با محوریت کلام رهبری و بزرگان برای برون رفت از وضعیت فعلی اقدام کرد."
میرحسین موسوی گفته است که ضرورت دارد در هر اقدامی که برخی به گفته او با نیت خیر انجام می دهند، به مردم احترام گذاشته شود.
او تاکید کرد: "تا هنگامی که مساله بحران و مشکل در کشور قبول نشود، تا هنگامی که اکثریت مردم اغتشاشگر نامید شوند، تا موقعی که مردم به حساب نیایند و منحرف نامیده بشوند، تا موقعی که حق مردم برای تعیین سرنوشت خودشان قبول نشود، راه حل جامعی برای مشکل پیدا نخواهد شد."
وی این اظهارات را در یک مصاحبه ویدیویی که در وب سایت وابسته به او "کلمه" منتشر شده بیان کرده است.
آقای موسوی در عین حال تاکید کرد که کسی با او درباره طرحی مذکور تماسی نگرفته است. میرحسین موسوی در این مصاحبه بر حفظ وحدت ملی اقشار مختلف جامعه به عنوان یک "سرمایه" برای کشور تاکید کرد.
دفتر هاشمی رفسنجانی گفته است که طرح مورد نظر را تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت ارائه داده اند و با نظارت او روی آن کار می کنند.
رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد با این طرح مخالفت کرده اند و هشدار داده اند که نباید برای آرام کردن مخالفان به آنها امتیاز داد.
میرحسین موسوی گفت که از طریق رسانه ها از این طرح اطلاع یافته است اما کسی درباره آن با او نامه نگاری یا مذاکره نکرده است.
منبع: بی بی سی

انتقاد کروبی از نوری همدانی: طرف ارباب قدرت را گرفته‌اید


مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران در نامه ای به آیت الله حسین نوری همدانی از موضعگیری او در قبال حوادث پس از انتخابات در ایران انتقاد کرده است.
آقای کروبی در نامه ای که روز شنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) منتشر شده، با اشاره به حوادث مذکور خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است: "حضرتعالی در این قضایا که به مثابه یک فتنه بزرگ می باشد، نه تنها در منازعات سیاسی بین معترضین و دولت بی طرف نماندید، بلکه معترض به ملتی می باشید که حقوقشان پایمال شده است".
اشاره آقای کروبی به اظهاراتی است که آقای نوری همدانی، یکی از مراجع تقلید شیعه، روز یکشنبه ۱۹ مهر در دیدار مسئولان رادیو معارف استان قم بیان کرده بود.
او گفته بود که "مسئله کهریزک" و "طرح ادعای تجاوز جنسی به بازداشت شدگان" برای انقلاب اسلامی "بسیار گران تمام شد" و افزوده بود که اتحاد با مخالفان دولت تنها زمانی ممکن است که آنها "توبه کرده و به اشتباهات خود اعتراف کنند".
تجاوز
لزوم بررسی موضوع تجاوز به بعضی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ایران را برای اولین بار آقای کروبی در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد.
بعدها هیأتی سه نفره که از سوی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران مأمور رسیدگی به اظهارات آقای کروبی شده بود، مدارک ارائه شده توسط او را "ساختگی" خواند و خواستار تعقیب قانونی او شد.
اکنون آقای کروبی در واکنش به انتقاد آیت الله نوری همدانی، نوشته است که علمای دین و مراجع تقلید شیعه در طول تاریخ همیشه هنگام "تعدی امرا و دولت ها به حقوق مردم" طرف مردم را گرفته اند و به او هشدار داده است که مواضعش خلاف روش همیشگی مراجع است.
آقای کروبی خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است که موضع گیری اخیر او ممکن است به "شبهه آفرینی نسبت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه" منجر شود و "مفهوم کمک و تعاون به ارباب قدرت" را در ذهن مردم تداعی کند.


آقای کروبی با تأکید بر مواضع قبلی خود مبنی بر حمایت آشکار ناظران و مجریان انتخابات از آقای احمدی نژاد، وقوع "تخلفات بی سابقه" در روز انتخابات و "حق کشی" در شمارش آرا، نوشته است که "صاحبان رأی" برای مطالبه حق خود به خیابان آمدند، اما شماری از آنها توسط نیروهای حکومتی مورد "جرح و قتل" قرار گرفتند یا بازداشت شدند.
به نوشته آقای کروبی، عده ای از بازداشت شدگان "در برخی از مراکز و بازداشتگاه های غیر قانونی مانند کهریزک مورد اجحاف و تعدی و انواع ظلم و ستم قرار گرفتند، که این قضایای شنیع، موجب وهن اسلام و انقلاب و آبروریزی از نظام جمهوری اسلامی گشته است، تا جایی که بزرگان نظام حکم تعطیلی آن مرکز آزار و شکنجه را صادر کرده و قوه قضائیه را به دستگیری و تعقیب عاملان آن فرمان داد تا شاید بتوان آبروی ریخته را بازیافت".
او موضعگیری آقای نوری همدانی در مورد این وقایع را نوعی قضاوت یک طرفه توصیف کرده و پرسیده است: "آیا در شرع مقدس محمدی، در فقه امام صادق و در فتوای شخص شما می توان صرفا با استماع یک طرف دعوی اینچنین قاطعانه حکم صادر کرد"؟
آقای کروبی سه نامزد معترض به نتایج انتخابات را "معتمدان" آیت الله خمینی و دارای سوابق "مبارزاتی و مدیریتی ممتاز" خوانده و از آقای نوری همدانی گلایه کرده است که حتی اگر به عامه مردم دسترسی نداشته، چرا حد اقل این سه تن را احضار نکرده تا پس از شنیدن سخنان آنها اظهار نظر کند.




منیع: بی بی سی

میرحسین و خاتمی با یکدیگر دیدار کردند


پارلمان‌نیوز: مهندس میر حسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمدخاتمی با یکدیگر دیدار کردند و گفتند که ملت ایران با زور و فشار از راه خود منحرف نخواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، نخست وزیر دوران دفاع مقدس و رئیس دولت اصلاحات در این دیدار ضمن تاكید بر پایبندی جدی به قانون اساسی و معیارهای اصیل انقلاب و دفاع از جمهوری اسلامی، از تداوم اوضاع ناگوار كنونی به خصوص ادامه بازداشت‌ها، محدود كردن آزادی‌های اساسی بر خلاف قانون اساسی و موازین شرعی و اخلاقی، رواج بداخلاقی‌ها ، تهمت‌زدن‌ها و ناروا گوئی‌ها و محروم بودن كسانی كه مورد تهمت و ناسزاگوئی قرار گرفته‌اند از امکان پاسخ ، اظهار نگرانی كردند و این شرایط را بیش و پیش از هر چیز دیگر به زیان انقلاب ، كشور و مردم دانستند.
آنها همچنین تاكید كردند جامعه رشید و بیدار ما كه به خصوص به بركت انقلاب اسلامی راه خود را به سوی عدالت ، آزادی، استقلال و سربلندی یافته است با زور و فشار از راه خود منحرف نخواهد شد و دلبستگان به انقلاب و امام و عظمت ایران و ایرانی نیز با وجود همه مشكلات و تهدیدها از وظیفه الهی و میهنی‌شان دست بر نخواهند داشت.

موسوی و خاتمی تاکید کردند که آنچه امروز بیش از هر چیز مورد نیاز است بازگشت به قانون اساسی و پرهیز از نقض، تحریف یا توجیهات ناروا نسبت به این میثاق گرانسنگ ملی است و اگر راه نقد سیاست‌ها و رفتارها بر روی كسانی كه در دلسوزی و دلبستگی آنان به جمهوری اسلامی و سرافرازی و استقلال میهن تردیدی نیست بسته شود، اگر با حضور انتقادی و اعتراض مدنی مردم مقابله شود و اگر تریبون‌های رسمی و رسانه‌هائی كه باید در خدمت آرمان‌های انقلاب و مصالح جامعه باشند با جعل، تحریف، دروغ‌پردازی، اهانت و ناروا گوئی فضا را آلوده‌تر كنند بی‌تردید مناسبترین موقعیت برای فعال شدن جریان‌هایی پدید خواهد آمد كه با اصل انقلاب و نظام سر سازگاری ندارند.
این دو یار امام راحل خاطر نشان کردند که به نفع آینده كشور است كه هر چه زودتر فضای امنیتی از بین برود و رسانه عمومی و روزنامه‌ها بتوانند به وظایف خود عمل نمایند.


آیت الله منتظری: حفظ نظام نباید با اقدامات ضد اسلامی همراه باشد

آیت الله حسینعلی منتظری، یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفته است که حفظ نظام جمهوری اسلامی به شرطی واجب است که همراه با زیرپا گذاشتن دستورات اسلامی نباشد. آقای منتظری روز چهارشنبه ۲۲ مهر (۱۴ اکتبر) در جلسه درس اخلاق خود گفت: "حفظ نظام یک واجب نفسی نیست...حفظ نظام مقدمه است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام".
آقای منتظری که در مورد موضوع "قساوت قلب" سخن می گفت، با اشاره به حوادث پس از انتخابات ایران گفت: "خوشبختانه در نیروهای نظامی ما افرادی که رحم و مروت ندارند خیلی کم هستند، اما همین کم، گاهی کاری می کند که آبروی همه را می برد".
او گفت: "ملاحظه کنید در ماجراهای بعد از انتخابات افرادی از قدرت خود سوءاستفاده کردند، افرادی را در بازداشتگاه کهریزک زندانی کردند و باعث شدند حیثیت نیروهای انتظامی و امنیتی ما لطمه بخورد".
آقای منتظری ضمن تأکید بر ضرورت وجود نیروی مسلح "کارآزموده" برای ایران، افزود: "نیروی نظامی، انتظامی و امنیتی نباید به گونه ای عمل کنند که مردم نسبت به آنها ذهنیت منفی داشته باشند".
پاسخ به سئوالات شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی
آیت الله منتظری همچنین به سئوالات شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی (که یک شبکه خبری-تحلیلی داخلی بریتانیا است) به صورت مکتوب پاسخ داده است.
او از جمله در پاسخ به سئوالی در مورد موفقیت جمهوری اسلامی در دستیابی به اهداف اولیه خود، نوشته است: "با این که تلاش ها و فعالیت های زیادی در گذشته و حال توسط افراد مخلص و نیروهای وفادار به اهداف اولیه انقلاب انجام شده است، ولی متأسفانه در اثر تنگ نظری و عدم مدیریت و تدبیر و همچنین غرور و بی توجهی به خواسته های اکثریت مردم توسط یک اقلیت ناکارآمد، بسیاری از اهداف اولیه انقلاب محقق نشده است و مردم ما از این جهت بسیار ناراضی و معترض می باشند".
آقای منتظری با اشاره به برخورد با اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و دستگیری ها و محاکمه های مربوط به آن، هشدار داده است که اگر حکومت ایران به روش کنونی خود ادامه دهد، فاصله مردم با حکومت و نارضایتی آنها روز به روز بیشتر خواهد شد.
او در پاسخ به سئوالی در مورد نقش رهبر جمهوری اسلامی ایران در آینده گفته است: "رهبری می تواند در جلب رضایت عامه و رفع موانع اصلاحات و تغییر سیاست خشونت آمیز کنونی و دادن کارهای کلیدی و مهم کشور به دست افراد کاردان متخصص و عاقل و متعادل و مورد تأیید مردم، نقش اساسی داشته باشد".

منبع: بی بی سی

افزایش احتمال برخورد قضایی با مهدی کروبی

دادستان تهران و دادستان کل کشور در اظهار نظرهای جداگانه ای از برخورد قضایی با مهدی کروبی، نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری خبر داده اند. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در باره گزارش آقای کروبی در مورد تجاوز به بازداشتی ها گفته است:"آقای کروبی روحانی است و باید به اظهاراتش در دادسرای ویژه روحانیت مورد رسیدگی قرار گیرد."
آقای جعفری دولت آبادی در عین حال گفته که "گزارش کمیته پیگیری به ما ارجاع شده و تحت رسیدگی است و افرادی نیز در خصوص این پرونده احضار شده اند."
به گفته دادستان تهران "به محض افزایش اطلاعات در این خصوص" این موارد از سوی دادستانی به اطلاع مردم خواهد رسید.
همزمان روزنامه کیهان چاپ تهران، از قول غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور نوشته "موضوع رسیدگی به اتهامات آقای کروبی بر عهده دادگاه ویژه روحانیت است و باید آنها اقدام کنند و مطمئن باشید که اقدام می شود."
روزنامه کیهان از آقای اژه ای پرسیده که چرا "دستگاه قضایی در برخورد با تهمت های آقای کروبی مماشات می کند و آیا فشارهای از جمله فشارهای بین المللی و خارجی سبب شده که دستگاه قضایی درخصوص برخورد با آقایان موسوی و کروبی کوتاه بیاید؟"
آقای اژه ای در پاسخ گفته که "دستگاه قضایی تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار نمی گیرد و به موقع کار خود را انجام می دهد."
بعد از انتخابات ریاست جمهوری و اعتراضات پس از آن عده ای کشته و زخمی شدند و تعدادی از اعضای ارشد گروه های اصلاح طلب دستگیر و زندانی شدند.
در جریان این اعتراضات گزارشهایی در باره بدرفتاری با برخی زندانیان منتشر شد و آقای کروبی اعلام کرد که در کهریزک برخی بازداشتی ها مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.
انتشار این خبر با واکنش های زیادی همراه بود و برخی مقامات جمهوری اسلامی و جناح اصولگرا از انتشار نامه کروبی انتقاد کردند و آقای کروبی نیز چند نفر از این افراد را به گروه تحقیق قوه قضائیه معرفی کرد که آقای اژه ای یکی از اعضای هیات سه نفر قوه قضائیه است.
آقای کروبی همچنین در دیدار با نمایندگان صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه شواهد و مستندات خود را در اختیار آنها قرار داد اما این هیأت مدتی بعد مدارک ارائه شده از سوی آقای کروبی را "ساختگی" خواند.
اعضای هیأت سه نفره قوه قضائیه روز شنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) در گزارشی به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نوشت: "هیأت به این جمع بندی رسید که نه تنها هیچ گونه مدرکی دال بر تجاوز جنسی به افراد مورد ادعای آقای کروبی وجود نداشته و ادعاهای مطرح شده بدون مستند (بدون سند) و عاری از حقیقت می باشد، بلکه ادعاها و مدارک ارائه شده کاملا ساختگی است و برای انحراف افکار عمومی تنظیم شده است".
ابراهیم رئیسی (معاون اول رئیس قوه قضائیه)، غلامحسین محسنی اژه ای (دادستان کل کشور) و علی خلفی (رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه) اعضای هیأت ویژه بررسی این موضوع بودند.
در جریان اعتراضات بعد انتخابات روزنامه اعتماد ملی ارگان حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیرکل آن است، توقیف شد و بعد از آن نیز دفتر آقای کروبی و دفتر حزب اعتماد ملی پلمپ شد.
در هفته های اخیر برخی از فرماندهان ارشد سپاه و برخی نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، خواستار دستگیری و محاکمه آقایان کروبی، موسوی و برخی چهره های اصلاح طلب بوده اند و از قوه قضائیه خواسته اند که به وظیفه خود عمل کند.

منبع: بی بی سی

محسن مخملباف جایزه بزرگ فستیوال حقوق بشر را به مهدی کروبی تقدیم کرد

محسن مخملباف جایزه بزرگ فستیوال حقوق بشر"نورنبرگ" را که به خاطر یک عمر دست آورد هنری و فعالیت های حقوق بشری به وی اهداء شده بود را به مهدی کروبی تقدیم کرد.وی در مراسم اهداء جایزه گفت: "جایزه گرفتن و جایزه دادن در جهان امروز باید به نوعی مبارزه دموکراتیک تبدیل شود، من جایزه ام را تقدیم می کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان های ایران را با شجاعت افشاء کرد. بسیاری از ایرانی ها او را برای جایزه صلح نوبل سال آینده پیشنهاد کرده اند، او در جامعه ای که استبداد با ایجاد ترس حکومت می کند با شجاعت مرزهای این ترس را عقب می زند. نام این شخص کروبی است. سی و چند سال پیش من و او در زندان های شاه شکنجه می شدیم و او آن روز هم چون امروز شجاع بود. کروبی در 30 سال گذشته در هر مقامی بوده از حقوق بشر دفاع کرده است و هر زندان رفته و ظلم دیده ای خاطره ای از حمایت های او را به یاد دارد. او برای این جایزه هزاران بار سزاوارتر از من است."

ویدئوی این مراسم:

خاتمي: نتیجه روش‌هایی که مخالف خود را متهم به براندازی می‌کند، براندازی است

ايلنا:رئيس دولت اصلاحات با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با اصلاح‌طلبان و مردم توسط جریان متحجر و متوهمی که حتی می‌خواهند اصولگرایان باشخصیت را از صحنه بیرون کنند، هشدار داد که اگر جلوی حرف زدن افراد معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته شود، کسانی وارد عمل خواهند شد که با اصل نظام و انقلاب مخالف هستند. به گزارش ايلنا حجت الاسلام سید محمد خاتمی در دیدار با با نخبگان و اقشار مختلف مردم استان یزد، با اشاره به قرار داشتن در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با تسلیت این روز به شیعیان و ایرانیان همه انسان‌هایی که خواستار حقیقت و زیبایی هستند، گفت:«معمولا به حضرت گفته می شود پیشوای مذهب جعفری، ولی واقعیت این است که امام صادق و پدرشان امام باقر بزرگترین مفسران حقیقت اسلام در دوره خاصی که برای آنها پیش آمد، بودند و بار اصلی معارف اسلام حقیقی بر دوش این دو بزرگوار بود.» وی ادامه داد:«کاری که این بزرگواران کردند ایستادگی در مقابل انحراف‌ها و تحریف‌هایی بود که به خصوص در عرصه فکری؛ سیاسی و اجتماعی پیدا شده بود و می‌رفت که مبانی عقیدتی و فکری را نابود بکند، کاری که این بزرگواران کردند کار فوق العاده بزرگی بود و واقعا اسلام مدیون این دو بزرگوار است که توانستند در آن برهه از زمان با فداکاری فراوان آن حقایق را منعکس کنند.»
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:«متاسفانه در حوزه‌های علمیه ما بیشتر روی جنبه‌هایی که مربوط به فقه شریعت می‌شود و در این زمینه به این دو بزرگوار استناد شده است که گرچه مهم است ولی نسبت به معارفی که عمق اسلام و دین خدا را نشان می‌دهد به علل مختلف تاریخی کمتر توجه شده است.» رئیس بنیاد باران ابراز امیدواری کرد که با توجه به زمینه‌های فراوان ناشناخته و کمتر مورد توجه قرار گرفته اسلام حقیقت، اسلام شریعت و اسلام طریقت، متناسب با دیدگاه این دو امام همام مورد توجه و واکاوی بیشتر قرار گیرد. وی سپس با اشاره به شرايط فعلي جامعه گفت:« گفته می‌شود در این موقعیت حرف زدن مشکل است! حرف زدن برای چه کسی مشکل است؟برای کسانی‌که به اصل انقلاب و راه امام پایبندند و حتی در این زمینه نقش مهمی در پیروزی و تثبیت انقلاب و خدمت به آن داشته‌اند و بارها گفته‌اند آن چه می‌خواهیم همان حقیقتی است که مورد خواست این ملت بزرگوار بود، مورد تایید امام بود و در جریان انقلاب تحقق پیدا کرد و بصورت قانون اساسی تبلور پیدا کرد و راه و رسمی که بدان معتقدند آن راه و رسمی است که با واقعیت تطبیق می‌یابد و به مصلحت جامعه است و مورد خواست جامعه است؟» وی تاکید کرد:« جمهوری اسلامی به معنی خاص کلمه، از دستاوردها و شاهکارهای بزرگ انقلاب است که در مرحله ایجابی آن مطرح شد، روح غالب مردم ما اسلامی است؛بنابراین هیچ حرکتی در کشورموفق نخواهد شد مگر اینکه آشنا و وفادار به مبانی و اصول و فرهنگی جامعه باشد که این معیارها و مبانی به شدت اسلامی است.» خاتمي تصریح کرد:« در جامعه هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی باشد بدون در نظر گرفتن اسلام یا کنار زدن آن می‌تواند توفیقی حتی در ایجاد آزادی، فضای آزاد و مستقل و پیشرو داشته باشد.»
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها ادامه داد:« از طرفی ما در دنیایی به سر می‌بریم که حق و کرامت مردم، حرمت و جایگاه مردم در ذهن بشر جا افتاده و این یک مساله تاریخی است.اینکه مردم حاکم بر سرنوشت خویش هستند یک دستاورد بسیار عظیمی است که در این دوران به دست آمده گرچه با رجوع به منابع و مبانی اصلی دین خودمان ما این را می‌بینیم، احترام به انسان، حاکمیت انسان، آزادی سیاسی و اجتماعی انسان مساله است که در زمان پیغمبر، امیرالمومنین و آموزش‌هایی که از آن بزرگواران و دیگر بزرگواران دین به دست ما رسیده است وجود داشته است.» رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«در دنیایی به سر می‌بریم که جهان پذیرفته است دیگر حکومت‌ها نمی‌توانند، حکومت‌های مستبدی باشند که از بالا بر مردم تحمیل شوند و فقط آنها حق داشته باشند فرمان‌روایی کنند و مردم مجبور به اطاعت محض و مطلق از آنها باشند، بلکه این نتیجه به دست آمده است که حکومت مطلوب حکومتی است که برآمده از مردم باشد و از مردم نمایندگی کند و در نتیجه در برابر حقوق مردم نیز مسئول است.»
وی در مورد فلسفه وجودی جمهوری اسلامی گفت:« جمهوری اسلامی که هم با معیارهای اسلامی سازگار است و هم حق حاکمیت مردم بر سرنوشت را که در اصل 56 قانون اساسی به زیبایی تمام مطرح شده است به رسمیت شناخته است.» خاتمی تاکید کرد:«جمهوری اسلامی می‌تواند مزایایی که بشر در طول تاریخ بدست آورده را داشته باشد و بدی‌های موجود را نداشته باشد،ما اینگونه به جمهوری اسلامی می‌نگریم و پایبند به آن هستیم.» رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« باعث تاسف است که واقعا امروز حرف زدن برای کسانی که چنین دیدگاهی دارند و با این نگاه به مردمشان، به انقلاب، اسلام و امامشان نگاه می‌کنند مشکل شده است و اینگونه القا می‌شود که حرف زدن این افراد یعنی تخریب نظامی که حاضرند خود این افراد،حاضرند جانشان را برای واقعیت اصلی آن بدهند.»
وی با تاکید بر اینکه«این مشکل بزرگی است که این افراد نتوانند حرف بزنند»، گفت:«اگر اینها نتوانند حرف بزنند می‌دانید چه وضعی پیش خواهد آمد؟آن وقت در این فضای بسته یک جانبه، هسته‌های عمل به وجود می‌آید، عملی که متوجه نفی همه اینها خواهد بود، همچنان که ما متاسفانه نشانه‌های آن را در جامعه می‌بینیم.» سیدمحمد خاتمی تاکید کرد:« وقتی جلوی صداهای اصیل گرفته می‌شود هیجان ایجاد می‌شود و بعضی صداهایی شنیده می‌شود که آن صداها مطلوب نیست، اگر در بخش‌هایی از جامعه مساله جمهوری اسلامی مورد کم لطفی قرار می گیرد، علتش این است که آنهایی که معتقد به جمهوری اسلامی هستند، نمی‌توانند حرف خودشان را بزنند و آن‌گاه کسانی حرف می‌زنند که به اصل اعتقاد ندارد.» رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«وقتی حرف کسانی که معتقد و پایبند به نظام هستند، هزینه داشت، آن وقت نوبت عمل از سوی کسانی پیش می‌آید که اصل را قبول ندارند.» وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با برخورد سخت افزاری در وضعیت موجود برای مدت درازی از نظام حفاظت کرد، افزود:«چرا باید اسلام را به گونه‌ای عرضه کنیم که بخش‌هایی از جامعه از اسلام زده شوند یا حداقل از نظامی که به نام اسلام هست زده شوند؟این مسایل را امروز می‌بینیم و به همین دلیل می‌گویم نتیجه روش‌هایی که مخالف خود را متهم به براندازی می‌کند، براندازی است.»
رئیس بنیاد باران با ابراز تاسف شدید از سوق دادن و انبوه شدن بخش‌هایی از جامعه به سوی هدف‌هایی که دیگر نه مورد خواست امام بوده، نه مورد خواست اولیه مردم، نه مورد خواست او و همکفرانش است، گفت:«این مساله مهمی است که باید در آن تامل کرد، ما در این جریانات خیلی خسارت دادیم، البته دستاورد بزرگی هم داشته است، منتهی در این حالت بحرانی و هیجانی اگر نشود این دستاوردها را جمع‌بندی کرد و جهت داد معلوم نیست در آشفته بازار نتیجه کار چه در آید؟» وی با بیان اینکه «بزرگترین خسارت وارد شده اهانت به ملت است»، یادآور شد:« حرکت اصیل، مدنی و میلیونی مردم معترض حرکتی بود به سوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و بزرگترین اهانت این بود که این حرکت را حرکت اغتشاشی به حساب آوردند و به مردم اهانت کردند و برای مقابله آن رفتارهایی کردند که آن رفتارها به هیچ‌وجه با معیارهای اسلامی، قانون اساسی، شرع و عرف و وجدان بشر سازگار نبود و زیان‌های بزرگی به بار آورد.»
سیدمحمد خاتمی ادامه داد:«متاسفانه فضایی ایجاد شد که تلفات زیادی دادیم، به حیثیت‌ها لطمه خورد، انسان‌های بزرگی دستگیر شدند و انسان‌هایی مورد هجمه همه‌جانبه قرار گرفتند.» وی تاکید کرد:«این فضای یک‌جانبه و نسبت ناروا دادن و دفع و رفع و از صحنه بیرون راندن چهره‌هایی که واقعا سرمایه نظام هستند روش‌های نخ نمایی است که عکس خودش نتیجه می‌دهد و قضاوت جامعه قضاوت دیگری خواهد بود چون اکثریت جامعه از آن چه رخ داده و می‌دهد ناراضی است و وقتی در توجیه آن عمل غلط، رفتار غلطی با افراد و شخصیت‌ها می‌شود قضاوت مردم عکس آن چیزی است که مطلوب بعضی جریان هاست.» رئیس دولت اصلاحات در ادامه تاكيد كرد:«الان به صراحت به شما بگویم صحبت از دعوای راست و چپ، اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، صحبت سر این است که جریان تنگ‌نظر، خشونت گرا و یک سو نگر متحجر و متوهمی که بسیاری از آنان سابقه چندانی در انقلاب ندارد یا امتحانشان را نداده و یا امتحانشان را به بدی پس داده اند، می‌خواهند همه آنهایی را که نمی‌پسندند از صحنه بیرون کنند نه تنها از عرصه حاکمیت بلکه در جامعه نیز و از نظر آنها حتی اصولگرای با شخصیت هم نباید در جامعه حضور داشته باشد.»
وی افزود:« این جریان اصلاح‌طلب را متهم می‌کند به همه اتهاماتی که شایسته دشمنان انقلاب و اسلام هست و نتیجه اعمال این جریان رقم خوردن عرصه به گونه‌ای است که تصویری از اسلام و انقلاب نشان داده می شود که فقط عده معدودی که امکانات وسیعی در اختیارشان هست از آنها نمایندگی می‌کنند و جز آنها همه باید از صحنه بیرون روند.» سیدمحمد خاتمی تصريح كرد:« با زور و با روش‌های پلیسی و نظامی می‌شود برای مدتی روش و شیوه و استراتژی را پیش برد ولی این روش‌ها و استراتژی‌ها نمی‌توانند دوام پیدا کنند.» وی با بیان اینکه «ما همچنان روی حرف‌های اصلی خودمان هستیم»، در تشریح عقاید خود گفت:« انقلاب اسلامی منشا هویت ماست و نقطه عطف بزرگی در تاریخ ماست، ماحصل مردمی‌ترین انقلابی که در تاریخ رخ داد، جمهوری اسلامی است که برای ما مقدس است و البته در جمهوری اسلامی همچنان که از اسلام دفاع می‌کنیم از مردم و رای و حقوق مردم دفاع می‌کنیم.» رئیس دولت اصلاحات افزود:«معتقدیم کسانی که به رای مردم معتقد نیستند ، با این انقلاب و جمهوری اسلامی بیگانه‌اند؛ این راه و رسم ماست و صحبت ما این است بیاییم همین قانون اساسی را پیاده کنیم.» وی با طرح این سئوال که «چرا قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود؟»، گفت:«مگر قانون اساسی اجازه فعالیت تشکل‌ها، اظهانظر و حضور آزاد مردم را نداده است؟ مگر ما با شیوه‌هایی که پیامبر و ائمه داشتند آشنا نیستیم که برای آزادی مردم احترام قائل بودند، مگر حضرت امیرالمومنین با بدترین مخالفانش برخورد می‌کرد حتی اگر بدترین ناسزاها را می‌شنید؟ چرا به قانون اساسی عمل نمی‌شود؟»
خاتمی تاکید کرد:« قانون اساسی برای رای مردم، انتخابات آزاد و رقابتی، حق مسلم برای مردم گذاشته و وظیفه مسلم برای مسئولان نظام ایجاد شده است، حال اگر کسی اعتراض داشته باشد که این اصل درست پیاده نشده جواب آن برخورد تند و سخت نیست.» رئیس جمهور سابق کشورمان سپس گفت:«بیایید به همین قانون اساسی برگردیم، البته در صورتیکه تفسیر دل به خواهی از آن نشود، کسانی از آن نگهبانی کنند که به مردم و معیارهای قانون اساسی اعتقاد داشته باشند و تحت تاثیر جریانات بیرونی قرار نگیرند و رفتارهایی نکنند که مخالف روح و حتی نص صریح قانون اساسی باشد و اگر شد بسیاری ازمشکلات حل خواهد شد.» رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«ما دلمان برای ایران می‌سوزد، ایرانی که با امکاناتی که دارد باید سربلند و سرفراز باشد و متاسفیم که باید بگوییم این امکانات نه تنها درست به کار نرفته بلکه بسیاری از آنها تلف شده و از بین رفته است، می‌توان قاطعانه گفت مسیری که در این مدت طی کردیم از جمله دور شدن از اهداف چشم انداز بیست ساله است.» وی ادامه داد:«آن چه برای ما تاثرآور است این است که رفتارهایی شود و سیاست‌هایی در پیش گرفته شود که چهره نظام و جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کند.»
سیدمحمد خاتمی تاکید کرد:«اگر با خواست مردم همسو شویم کم هزینه‌تر و سریع‌تر به هدف می‌رسیم و اگر نشویم این حرکت ادامه خواهد داشت ولی با هزینه‌های زیادتری، اما در هر حال این حرکت از بین نخواهد رفت.» وی یادآور شد:«مطمئن باشید از این راه نه مردم بر می‌گردند نه آن کسانی که با همه وجود به این مسائل اعتقاد دارند، فضاهای ایجاد شده می تواند به زیان همه تمام شود. رئیس جمهور سابق کشورمان افزود:«حداقل انتظار ما این بود با تحولی که در قوه قضاییه ایجاد شد شاهد تحولی در رفتارها هم نسبت به بازداشت‌ها و بازداشت‌شدگان و هم کسانیکه به حقوق مردم تجاوز کردندبشود و شاهد تغییر فضای موجود در جامعه که فضای بسیار مسموم و بدی است ؛باشیم وجریان خاصی که امکاناتی که متعلق به ملت است را در اختیار گرفته به این فضا دامن می‌زند باشیم وهنوز هم امیدواریم که شاهد این تحول باشیم.»
وی تصریح کرد:«امیدوارم در یک فضای امن آزاد با حفظ اصول و معیارها همه کسانی که علاقه‌مند اصل اسلام و ایران هستند و سرمایه‌های اصیل مملکت هستند با حفظ حق و حقوقشان بتوانند در عرصه حضور داشته باشند و ما هم می‌خواهیم با موضع انتقادی و اعتراضی‌ام نسبت به آنچه هست حضور داشته باشیم و معتقدم آنچه هست مطابق معیارهای قانون اساسی و انقلاب اسلامی نیست.» رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«اصلاحاتی که من می‌گویم اصلاح انحرافات با معیار قانون اساسی و معیار خط امام هست و اگر انحرافی در این زمینه ایجاد شده می‌خواهیم با انتقاد، باگفتن، با میدان دادن به کسانیکه دلبستگی‌های اینچنینی دارند اصلاح شود.»
وی تاکید کرد:«اگر راه اصلاح اینچنینی برای وفاداران به قانون اساسی و اسلام بسته شود، راه برای جریاناتی باز می‌شود که اصل را هم قبول نخواهند داشت و نگرنی‌ام از این است که بزرگترین زیان و خسارت بزرگ به اصل انقلاب و جمهوری وارد شود که انشالله وارد نخواهد شد.» سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«آنهایی که به اصول و معیارها معتقدند، هیچ‌وقت مایوس نمی‌شوند البته که باید توکل به خدا داشت، راه را درست تشخیص داد و آمادگی پرداخت هزینه برای راه درست را داشت.»

منبع: ایلنا

محسن نامجو: امان از دستت اي مقام معظم برتري!

محسن نامجو در آلبوم جدیدش "آخ" با قطعه ی زیبای "فقیه خوشگله" درددل مردم ایران را خطاب به مقام معظم رهبری! چنین بیان میکند:

امان از دستت اي مقام معظم برتري!
مقام از دستت! اي امان معظم! كه مقام از تو بر آيد، از دستت فغان! از تو بر مي‌آيد، اي مقام! كه امان تو مي‌دهي.
نمي‌دانم مربوط به كدام موسيقي مقامي هستي؟ چه كس تو را ساخته؟ كيان نواخته‌اند؟
خود من مربوط به كدام موسيقي‌ام كه مقامي نيست آن، كه مقامي نيست مرا در كوي قائم مقامان جهان.
اي برهم رساننده‌ي دو خط حتي موازي! كه هيچ كس را چون تو خداوند نكرده است نزديكي، نزديكي!
گويند حكايت بدين جا رسيد كه فرزندانش سوراخ سنبه‌هاي تمام راز آلودگي‌اش را عيان كرده‌اند، امان از دستشان!
گويند بريده است و از همه بريده، صد و بيست و چهار هزار زن خويش را طلاق داد كه عشق پيري ‌اش تو بودي و آن پيرِ، آن جير کماران!
امان از دستت!
گويند فرزندانش همه تباه شده‌اند و خلاف مي‌كنند و تو را برگزيده است براي روزهاي پيري اش براي روزهاي پيري‌ات تا در آغوش هم به حال دشمن گريه كنيد.
چه رازآميزتريني است نزديكي‌هاي او با تو و عشق انساني تو به توهم يك همسر، چه رازآميز!
تو كدبانوترين زن خداوندي آن چنان كه برايت محمد را نيز حتي طلاق داد!
و آن فرزندان كه از شكم تو زاده‌اند همه ماده‌اند مادگاني چون من، سهم ارث ما نيم است و بايد كه چون تو خانه دار شويم
به اميد آنكه خداوند شبي از شب‌ها به بالين تك تك‌مان بغلتد.
خود من از آن دخترانم، از آن مادگان بي مقام كه بي مربوط هستم به هر نوع رسومي چون تو اي مادرم! سرورم! مقام معظم سروري!
نمي‌دانم كدام ژن در من نفوذ كرد كه شوهرت يا توهم‌اش هيچ‌گاه به بسترم نيامد
من عاشق فرزندان خلافكار تباه شده بودم از همان زمان خودم نيز
آخر شوهرت مرا باكره گذاشت، ديدي؟
كه چيزي از اين غمين‌تر نيست چيزي غمين‌تر از بي‌پناهي پيوند معصومانه‌ي تو و شوهر پيرت!
و چيزي غمين‌تر از خوشبختي ما و آنان كه نام‌شان را دشمن،‌تر از حتي نام من به ياد داري
و لذتي شهواني است در تلفظ‌ ات از آن عيان
دشمن حتي نيم نگاهي هم به من و تو نمي‌اندازد!
و چيزي غمين‌تر از اين هم حتي و چيزي غمين‌تر از آهنگ آمورف* تو اي مقام! اي معظم! اي رهبري!

برای دانلود این ترانه اینجا را کیک کنید.

*بی شکل

" آخ" آلبوم جدید محسن نامجو، خواننده ی جنبش سبز!


آلبوم جدید و بسیار زیبای محسن نامجو با ساختار موسیقایی بدیع و مبتکرانه به نام " آخ" منتشر شد. در این آلبوم گلشیفته فراهانی به عنوان همخوان و نوازنده پیانو با نامجو همکاری داشته و به گفته محسن نامجو سایر نوازندگان این اثر موزیسین های ایتالیایی هستند. در این آلبوم محسن نامجو ترانه ی جنجال برانگیز "شمس" را با تنظیمی جدید و زیباتر ارائه داده است. به دلیل عدم پخش رسمی این اثر در ایران لینکهای دانلود این اثر را برای ایرانیان داخل کشور در این وبلاگ قرار داده ام چون بدست آوردن نسخه ی اصل این آلبوم در داخل ایران ممکن نیست اما از ایرانیان عزیز خارج از کشور خواهشمندم که از دانلود این اثر خودداری فرمایند و آلبوم را از سایت آمازون تهیه کنند.

1. همش --------------------------- Download
2. شمس -------------------------- Download
3. دلا دیدی ------------------------- Download
4. قشقایی ------------------------- Download
5. بی نظیر ------------------------- Download
6. خان باجی ----------------------- Download
7. سیلتو لیدو ----------------------- Download
8. گلادیاتورها (فقیه خوشگله) ------ Download

پاسخ مهدی کروبی به اظهارات دروغین احمدی نژاد در مصاحبه با PBS امریکا

مهدی کروبی به ادعاهای کذب احمدی نژاد پیرو مصاحبه با شبکهPBS امریکا در نامه ای که فرزندش به ضرغامی نوشته آورده است:


باسمه تعالی
خشت اول چو نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج
برادر گرامی آقای مهندس ضرغامی
ریاست محترم سازمان صدا و سیما

با سلام
همانطور که میدانید سه شنبه شب مصاحبه آقای احمدی نژاد با چارلی رز مجری شبکه پی بی اس آمریکا از شبکه یک سیما پخش شد. مجری این شبکه تلویزیونی آمریکایی در ارتباط با حوادث پس از انتخابات به موضوع تجاوز در زندانها اشاره کرد که آقای احمدی‌نژاد در پاسخ مدعی شدند آقای کروبی این حرف‌ها را زده است و وقتی هیات سه نفره قوه قضائیه از او اسناد خواستند گفت عصبانی شدم ، این حرف‌ها را زدم و هیچ سندی ندارم.
جای بسی تاسف است که قلب واقعیت، فرهنگ لا یتغیر رئیس قوه مجریه شده است. نمی دانم نیویورک چه خصوصیتی دارد که ایشان هر گاه به آنجا می روند این خصوصیت فردی شان دو چندان می گردد. از بد حادثه، سیمای جمهوری اسلامی نیز به ابزاری برای ترویج این فرهنگ مذموم قرار گرفته که نتیجه مستقیم آن ، سلب اعتماد مردم از حاکمیت و رسانه ملی است .
آقای کروبی ضمن تکذیب ادعای مطرح شده آقای احمدی نژاد جهت اطلاع مردم بزرگ ایران فرمودند:
“مردم عزیز بدانند اخبار بسیارتکان دهنده ای از بازداشتگاه های قانونی و غیر قانونی علیه فرزندان این کشور که تنها حق قانونی خود را مطالبه کرده بودند، بدست من رسید. وظیفه شرعی، قانونی، ملی و انسانی خود دیدم مراتب را اعلام و اجازه ندهم تعرض به جان، مال، ناموس و کرامت مردم به امری عادی در جمهوری اسلامی تبدیل گردد. بعد از تعین هیات از سوی ریاست محترم قوه قضائیه، نشست های خوبی برگزار شد و من مستندات مربوط را با این اطمینان که هیت ۳ نفره کمر به پیگیری جنایات و مجازات مرتکبین اعم از مباشرین و آمران بسته، تحویل هیات دادم. به ناگاه و بجای پیگیری حوادث تکان دهنده، حملات یکجانبه از سوی دین فروشان به من آغاز و دفتر حزب اعتماد ملی و دفتر شخصی ام پلمب گردید و کپی دیگری از مستندات در اختیار مقامات قرار گرفت. ادعای مطرح شده در آن مصاحبه کذب محض و من کماکان بر پیگیری جنایت انجام گرفته که وجدان هر انسان آزاده ای را بدرد می آورد، تاکید دارم. از سیمای به اصطلاح ملی می خواهم یک سوم وقتی که در اختیار دادستان محترم قرارداده به من یا نماینده ای از سوی من اختصاص دهد تا ابعاد این جنایت ها را برای مردم بگویم و ملت ، صاحبان اصلی این کشور به عنوان هیات منصفه عمومی به قضاوت میان ما و شما بپردازند. امام (ره) می فرمودند جان من فدای تک تک مردم، حال چگونه است که این مردم اینقدر نامحرم شده اند و نباید از آنچه بر سر فرزندانشان رفته از طریق سیستم خود مطلع شوند.”
آقای ضرغامی
ازآنجا که شما را فردی صادق و باهوش می دانم، به عنوان یک دوست توصیه می کنم که دیوار بی اعتمادی موجود میان مردم و رسانه ملی که این روزها به نظر آنان به رسانه میلی تبدیل شده را از میان بردارید. صلاح کشور و مردم در آگاهی آنان است والا کیست که نداند جریان آزاد اطلاعات در پرتو تکنولوژی موجود، علیرغم همه تدبیر ها ، مرز ها را در هم ریخته و مردم را در جریان حوادث قرار می دهد.
توفیق و سلامت شما را از ایزد یکتا مسئلت دارم.
با تشکر
محمد تقی کروبی
۱۶ مهر ۱۳۸۸

منبع: مشروطه نیوز

محمد خاتمی به دیدار سعید حجاریان رفت


بوسه خاتمي بر صورت مشاور ارشدش ديداري صميمانه را پديد آورد که پس از 110 روز بازداشت حجاريان روي داد شوخي هاي «سيد» با «سعيد» از سوي حاضران به روحيه بالاي اصلاح طلبان در شرايط حساس کنوني کشور تعبير شد.
گروه سياسي، حامد طبيبي؛ «نرم نرمک مي رسد اينک بهار / خوش به حال روزگار ...» هشت سال پس از قرائت ابيات شعر مشهور فريدون مشيري از سوي سعيد حجاريان و سخنراني به ياد ماندني وي در گردهمايي پرشکوه حاميان خاتمي در خرداد 80 در ورزشگاه شهيد شيرودي و حضور خاتمي در کنار او براي يک نطق انتخاباتي، اين بار اين دو چهره شاخص اصلاحات به مناسبتي ديگر و در فضايي متفاوت يکديگر را ملاقات کردند؛ جايي که بوسه سيدمحمد خاتمي بر صورت مشاور ارشدش در دولت اصلاحات ديداري صميمانه را ميان وي و سعيد حجاريان پديد آورد.
ديداري که پس از 110 روز بازداشت سعيد حجاريان رخ داده و شوخي هاي «سيد» با «سعيد» از سوي حاضران به روحيه بالاي اصلاح طلبان در شرايط حساس کنوني کشور تعبير شد.خاتمي در خصوص جمله حجاريان که خود را «آبزي» و «خوابزي» خوانده بود نيز به مزاح با وي سخن گفت.اگر در آن روزگار اصلاح طلبان به رغم شرايط نابرابر موجود در کنار اکثريت جامعه ايران در تلاش براي تغيير وضع موجود بوده و به تحقق خواسته هاي تاريخي خود چشم دوخته بودند، در اين ايام نيز اين تلاش ها به گونه يي ديگر خود را نشان داده و ايرانيان را به تداوم حرکت خودآگاه خود در متن جامعه اميدوار ساخته است.
خاتمي روز گذشته بيش از همه از سلامت جسمي دوست خود پرسيد و با حساسيت ويژه در جريان آخرين شرايط پزشکي و روحي «جانباز اصلاحات» قرار گرفت. حجاريان هم توضيحات مبسوطي در خصوص دوران بازداشت خود و وقايع آن به خاتمي ارائه کرده و از اتفاقات اين دوران گفت و واکنش هاي خاتمي را ديد. نکته جالب توجه در اين ديدار به نقل از حاضران اين بود که حجاريان به محض اطلاع از نزديک شدن حضور خاتمي در منزل خود، از خانواده خود خواست به او کمک کنند تا شخصاً به استقبال خاتمي برود؛ اتفاقي که رئيس جمهور دوران اصلاحات را نيز غافلگير کرد.
خاتمي آخرين بار در کنگره يازدهم حزب مشارکت و در کنار محسن ميردامادي در ميان تشويق هاي بي امان اعضاي اين حزب اصلاح طلب، از اين تئوريسين شاخص سياسي تقدير کرده و وي را در آغوش گرفته بود. خانه حجاريان اين روزها محل رفت و آمد فعالان سياسي اصلاح طلب و همفکران اوست که پس از مدت ها انتظار براي آزادي حجاريان، به اين آرزوي خود رسيده اند. چهارشنبه شب هفته گذشته و در نخستين لحظات آزادي، حجاريان ميزبان دوستان خود بود و فرداي آن روز عبدالله نوري به ديدار همکار خود در شوراي شهر اول تهران شتافت.
اصلاح طلبان اگرچه نگران همه بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوري دهم هستند اما اين دغدغه ها براي حجاريان به شکلي ديگر بود. او پس از ترور نافرجام در مقابل شوراي شهر تهران توسط عوامل ضد اصلاحات، شرايط جسمي بسيار ويژه يي دارد و دکتر وجيهه مرصوصي همسر وي که از پزشکان متبحر به شمار مي رود از اين فعال سياسي شاخص نگهداري مي کند. شرايط حجاريان در دوران بازداشت نيز نگراني ها را به جايي رساند که قربانعلي دري نجف آبادي دادستان وقت کشور نيز خواستار نگهداري از وي در خانه شده و از سوي مسوولان ذي ربط اعلام شد که حجاريان به يک خانه تحت نظارت منتقل شده و در آنجا تحت مراقبت پزشکي بيشتري قرار گرفته است.
روز يکشنبه اما اتفاقي جالب توجه نيز رخ داد و مرتضي نبوي چهره مشهور جناح راست و از اصولگرايان معتدل که سابقه دوستي او با سعيد حجاريان به زمان پيش از انقلاب بازمي گردد به ملاقات حجاريان رفت. عضو جامعه اسلامي مهندسين خبر ديدار خود با سعيد حجاريان را در گفت وگو با ايرنا تاييد کرد و گفت براي ديدار دوستانه به خانه حجاريان رفتم.بعد از ظهر جمعه نيز جمعي از روزنامه نگاران و اعضاي شاخه جوانان حزب مشارکت ابتدا به ديدار خانواده مهدي شيرزاد و سپس به ديدار سعيد حجاريان رفتند. در اين ديدار که حسين انصاري راد رئيس کميسيون اصل 90 مجلس ششم نيز حضور داشت حجاريان از آنچه در مدت اين سه ماه حبس بر او گذشته بود سخن گفت.
او در ابتداي ديدار که برخي سايت هاي اصلاح طلب خبر آن را منتشر ساختند درباره دوران بازداشت خود نکاتي را مطرح کرده بود؛ «من در اين مدت از همه جا بي خبر بودم، شما بايد تعريف کنيد که در اين چند ماه چه اتفاقاتي افتاده است. حجاريان به شوخي به جمع حاضر گفت از موقعي که ترور شدم قرص هاي اعصابي مي خورم که همگي خواب آورند، براي فيزيوتراپي هم که بايد مدت زيادي از شبانه روز را در آب بگذرانم، به همين دليل حالا موجودي «آبزي» و «خوابزي» هستم، او در مورد حدود سه ماه بازداشت خود گفت که جمعاً مدت يک ماه را در زندان اوين در انفرادي به سر برده و دو ماه ديگر را در محلي بوده که با هيچ کس جز بازجو ها در ارتباط نبوده است.
سخنان وي فرداي آن روز در تعدادي از روزنامه ها انتشار يافت. سپس چند نفر از حضار خلاصه يي از اتفاقات روي داده در اين سه ماه به خصوص اتفاقات روز قدس را براي حجاريان بازگو کردند؛ رويداد هايي که بازگو کردن هر کدام از آنها با سکوت توأم با شگفتي جانباز اصلاحات روبه رو مي شد.در انتظار آزادي ساير اصلاح طلباناين روزها اخباري مبني بر شرايط نامساعد جسمي چهره هاي شاخصي مانند بهزاد نبوي، محسن ميردامادي، محسن امين زاده و ديگر فعالان سياسي بازداشت شده مخابره مي شود اما هنوز مسوولان قضايي در خصوص وضعيت آنها و نيز سرنوشت ساير اصلاح طلبان موضع گيري رسمي نداشته اند.
فرداي انتخابات دهم و حتي پيش از نا آرامي ها در روندي بي سابقه تا به امروز، اکثر قريب به اتفاق چهره هاي ارشد احزاب اصلاح طلب که سابقه سال ها مبارزه عليه رژيم پهلوي، حضور در دفاع مقدس و مديريت هاي ارشد در دولت هاي قبل از نهم را در کارنامه خود دارند بازداشت شده و اتهاماتي در خصوص آنها مطرح شده است. در همين حال برخي اخبار از تلاش اعضاي فراکسيون خط امام مجلس و کميته ويژه براي آزادي فعالان سياسي اصلاح طلب حکايت دارد؛ چهره هايي که خانواده هاي آنها چندين بار تلفني يا در ملاقات هايي موردي از وضعيت آنها آگاه مي شوند.


"هو" شدن جواد لاریجانی، مزدور ولایت فقیه، توسط دانشجویان!

در پی برنامه سخنرانی ای که بسیح دانشجویی دانشگاه شریف با حضور محمد جواد لاریجانی در سالن جابربن حیان برگزار کرده بود دانشجویان معترض، اعتراض خود را نسبت به حضور وی در این دانشگاه با سر دادن شعارهایی ابراز کردند. با شروع سخنرانی لاریجانی دانشجویان معترض که بیش از نیمی از جمعیت حاضر در سالن را تشکیل می دادند شعارهایی هم چون "دولت کودتا استعفا استعفا"، "مرگ بر دیکتاتور" و "یا حسین میرحسین" سر دادند و به نشانه اعتراض سالن سخنرانی را ترک کردند. ویدئوی این رویداد را ببینید:

بازداشت عده زیادی از فعالان دانشجویی در ایران

یک عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) از بازداشت دست کم ۱۷ فعال دانشجویی از جمله سه عضو این شورا خبر داد. بهاره هدایت روز جمعه ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) به بی بی سی فارسی گفت: "ظهر امروز تعدادی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت که به صورت دوستانه و غیر رسمی در یکی از پارک های شمال تهران دور هم جمع شده بودند، توسط مأموران بازداشت شدند".
خانم هدایت گفت که اطلاعی از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری بازداشت شدگان در دست نیست.
او گفت که می تواند بازداشت دست کم ۱۷ تن از دانشجویان را تأیید کند که سه تن از آنها از اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) هستند.
این سه تن، مهدی عربشاهی، میلاد اسدی و فرید هاشمی هستند.
خانم هدایت در مورد دلیل بازداشت این گروه از دانشجویان گفت: "یک احتمال این است که برنامه ریزان و تصمیم گیران نهادهای امنیتی تصور می کنند که با خارج کردن فعالان دانشجویی از فضای دانشگاه، می توانند اعتراضات دانشجویی را مهار کنند".
او با اظهار نگرانی از تأثیر این بازداشت ها بر فضای دانشگاه ها افزود: "یک احتمال دیگر هم این است که آنهایی که قصد سرکوب دانشگاه را دارند، می خواهند با ملتهب تر و متشنج تر کردن فضای دانشگاه ها از طریق بازداشت فعالان دانشجویی، بهانه لازم را برای تعطیل کردن دانشگاه ها به دست آورند".
همزمان روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) هم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است که بازداشت این گروه از دانشجویان مانند "انداختن جرقه در انبارهای باروت" است.
در این اطلاعیه اسامی سایر بازداشت شدگان به این شرح اعلام شده است: نسیم سرابندی (دانشگاه تهران)، عزت ترتبی (دانشگاه تهران)، مونا غفاری (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، مجید عباسی (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، زهرا نیک سرشت (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، سیاوش حاتم (دانشگاه همدان)، حمزه موذن (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، احمد احمدیان (دانشگاه تهران)، امیرحسین معظمی (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، محمد رضایی (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، حسین معصومی (دانشگاه آزاد)، حامد عزیزی (دانشگاه آزاد)، سجاد الله آبادی (دانشگاه شهید عباسپور تهران) و سارا اسمی زاده (دانشگاه تهران).

منبع: بی بی سی

موسوى: نبايد با ماجراجويى هزينه هاى بيشتر به مردم تحميل كرد

میرحسین موسوی حرکت اعتراضی مردم را تقویت کننده دفاع از منافع ملی دانسته و با تحریم خارجی علیه ایران مخالفت کرده است.
سایت پارلمان نیوز، متعلق به جناح اقلیت مجلس موسوم به فراکسیون خط امام، متن سخنان میر حسین موسوی در ملاقات با اعضای این فراکسیون را منتشر کرده که در آن وی به بررسی شرایط بعد از انتخابات و حرکت اعتراضی مردم پرداخته و آن عامل بهبود نگرش سیاسی و اجتماعی مردم دانسته است.
براساس این گزارش، آقای موسوی با ابراز این نظر که در حال حاضر، نیاز به وحدت ملی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، گفته است که "خط کشی هایی که مردم را به گروه ها و یا دسته بندی هایی تقسیم می کرد اعتبار خود را از دست داده است."
این نامزد معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری کسانی را که "خط کشی های کاذبی ایجاد کرده بودند" متهم کرده است که باعث شده بودند "بخشی از مردم از نظام و حتی جامعه قهر کنند و گاهی این قهر خود را با تفاوت های ظاهری اعلام دارند، اما امروز با تغییراتی که جنبش سبز ایجاد کرده است، همانها به سرنوشت کشور علاقمند شده اند."
میرحسین موسوی در مورد یکی دیگر از دستاوردهای حرکت اعتراضی مردم نسبت به نتیجه انتخابات گفته است که مردم نسبت به هم مهربانتر شده اند و آستانه تحمل آنان نسبت به یکدیگر بالاتر رفته و افزوده است که "اگر به شرایط کنونی به عنوان یک فرصت نگاه شود، می تواند به کاستن از شکاف ها و تقویت وحدت ملی منجر شود."
آقای موسوی در مورد اداره تشکیلات راه سبز امید، که از آن به عنوان نهضتی فراگیر برای شکل بخشیدن به یک شبکه اجتماعی یاد شده است، گفت که با توجه به اینکه در حال حاضر، احزاب متعددی در کشور حضور دارند، تشکیل یک حزب جدید نمی توانست به ظرفیت های موجود کشور اضافه کند اما "تقویت هسته ای اجتماعی ظرفیت جدیدی را در جنبش اجتماعی مردم ایجاد و تقویت می کند."
وی با اشاره به فقدان رسانه های موثر، از شکل گرفتن یک شبکه اینترنتی برای برقراری ارتباط بین مردم در فضای مجازی حمایت کرد و گفت که "هسته های اجتماعی که در فضای مجازی فعال هستند، آسیب پذیری کمتری دارند و اعضای این هسته ها، ماهیتی پویا به جنبش داده اند که ما را بیش از پیش به کارآمد بودن این تشکیلات امیدوار کرده است."
میرحسین موسوی راهپیمایی روز قدس در سال جاری را نمونه ای از کارآیی این شیوه ارتباطی عنوان کرد و گفت که اگرچه برای شرکت در این راهپیمایی، اطلاعیه ای صادر نشده بود و به دلیل تهدیدات انجام شده و حوادث سه ماه گذشته، بسیاری از خانواده ها از حضور فرزندانشان در خیابان ها جلوگیری کردند، اما تعداد کثیری از معترضان در راهپیمایی خیابانی حضور یافتند.
آقای موسوی گفت که در حال حاضر، مردم نسبت به رفتار و اظهارنظرهای مسئولین حساس هستند و آنان را زیر نظر دارند و به مسئولان توصیه کرد که با توجه به این حساسیت، "در رفتار و گفتار خود دقت نمایند و به فضای خشونت در جامعه دامن نزنند."
مخالفت با تحریم و "رفتارهای ماجراجویانه"
به گفته آقای موسوی، متولیان امور براساس تحلیلی نادرست، زمینه ساز شرایط نامناسبی در آینده هستند که می تواند هزینه بیشتری به کشور تحمیل کند و افزود که اتفاقات بازداشتگاه کهریزک، نحوه رفتار با بازداشتیان و برخورد تند با دانشجویان، فضای جامعه را بسیار تند کرده، و از همه خواست تا "با خویشتنداری و بردباری و به ویژه اجتناب از برخوردهای ناخواسته عوامل امنیتی و انتظامی، از رادیکالتر شدن فضای جامعه جلوگیری کنند."میرحسین موسوی جنبش اعتراضی مردم را به مراتب متعهدتر از مسئولان رسمی نسبت به منافع ملی توصیف کرد و افزود "کشورهای خارجی با امید بستن به عدم کارآیی مسئولین، مترصد امتیاز گرفتن از کشور هستند و ما باید صیانت از منافع ملی را در اولویت توجهات خود قرار دهیم."
در حالیکه برخی ناظران احتمال تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی به دلیل سیاست هسته ای دولت این کشور را مطرح کرده اند، آقای موسوی گفت "ما نمی توانیم با تحریم کشور و تضییع حقوق ملی توسط کشورهای دیگر موافق باشیم و نباید اجازه داده شود که با رفتارهای ماجراجویانه، هزینه های بیشتری به مردم تحمیل شود."
آقای موسوی محدودیت های وضع شده بر رسانه های داخلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت بخشی از مردم تحت تاثیر تبلیغات نادرست و گسترده، ممکن است تلقی درست و کاملی از اهداف و خواسته های جنبش سبز نداشته باشند و همچنین، این نگرانی وجود دارد که مردم برای دستیابی به اطلاعات درست، به رسانه های خارجی روی آورند و از همه روشنفکران و صاحبنظران خواست تا به توجیه مردم مبادرت کنند و افزود چنین اقدامی "می تواند عملکرد نادرست و خلاف مصمیرحسین موسوی در اشاره به برخی از مخالفان خود، بدون ذکر نام آنان، گفت "کسانی که در سوابق و عملکردشان شواهد روشنی از گرایش به غرب و بیگانگان وجود دارد ما را متهم به همسویی با منافع بیگانگان می کنند یا سعی می کنند با پرونده سازی، فضای فشار ایجاد کنند."
وی افزود "این اعمال هیچ سودی برای اینها نخواهد داشت و بنده امیدوارم در کنار بدخواهی و تهمت زنی، کمی عقل و تدبیر هم وجود داشته باشد."
به گزارش پارلمان نیوز، میرحسین موسوی در سخنان خود خواستار اجرای قانون اساسی شد و این قانون را راهبردی کارساز و کارگشا توصیف کرد و افزود که "ما باید بر ظرفیت ها و استفاده از امکانات قانون اساسی به عنوان راه حل یگانه برای حل مشکلات کشور تاکید ویژه داشته باشیم."
وی نقش مجلس و فراکسیون خط امام را در کاستن از مشکلات تاثیرگذار توصیف کرد.
براساس این گزارش، در آغاز دیدار با میرحسین موسوی، اعضای شورای مرکزی فراکسیون خط امام نظرات خود در مورد شرایط حساس کشور پس از انتخابات را مطرح کردند.الح ملی و یکسویه صدا و سیما را جبران کند."

میرحسین موسوی در اشاره به برخی از مخالفان خود، بدون ذکر نام آنان، گفت "کسانی که در سوابق و عملکردشان شواهد روشنی از گرایش به غرب و بیگانگان وجود دارد ما را متهم به همسویی با منافع بیگانگان می کنند یا سعی می کنند با پرونده سازی، فضای فشار ایجاد کنند."
وی افزود "این اعمال هیچ سودی برای اینها نخواهد داشت و بنده امیدوارم در کنار بدخواهی و تهمت زنی، کمی عقل و تدبیر هم وجود داشته باشد."
به گزارش پارلمان نیوز، میرحسین موسوی در سخنان خود خواستار اجرای قانون اساسی شد و این قانون را راهبردی کارساز و کارگشا توصیف کرد و افزود که "ما باید بر ظرفیت ها و استفاده از امکانات قانون اساسی به عنوان راه حل یگانه برای حل مشکلات کشور تاکید ویژه داشته باشیم."
وی نقش مجلس و فراکسیون خط امام را در کاستن از مشکلات تاثیرگذار توصیف کرد.
براساس این گزارش، در آغاز دیدار با میرحسین موسوی، اعضای شورای مرکزی فراکسیون خط امام نظرات خود در مورد شرایط حساس کشور پس از انتخابات را مطرح کردند.

منبع: بی بی سی