محمد خاتمی به دیدار سعید حجاریان رفت


بوسه خاتمي بر صورت مشاور ارشدش ديداري صميمانه را پديد آورد که پس از 110 روز بازداشت حجاريان روي داد شوخي هاي «سيد» با «سعيد» از سوي حاضران به روحيه بالاي اصلاح طلبان در شرايط حساس کنوني کشور تعبير شد.
گروه سياسي، حامد طبيبي؛ «نرم نرمک مي رسد اينک بهار / خوش به حال روزگار ...» هشت سال پس از قرائت ابيات شعر مشهور فريدون مشيري از سوي سعيد حجاريان و سخنراني به ياد ماندني وي در گردهمايي پرشکوه حاميان خاتمي در خرداد 80 در ورزشگاه شهيد شيرودي و حضور خاتمي در کنار او براي يک نطق انتخاباتي، اين بار اين دو چهره شاخص اصلاحات به مناسبتي ديگر و در فضايي متفاوت يکديگر را ملاقات کردند؛ جايي که بوسه سيدمحمد خاتمي بر صورت مشاور ارشدش در دولت اصلاحات ديداري صميمانه را ميان وي و سعيد حجاريان پديد آورد.
ديداري که پس از 110 روز بازداشت سعيد حجاريان رخ داده و شوخي هاي «سيد» با «سعيد» از سوي حاضران به روحيه بالاي اصلاح طلبان در شرايط حساس کنوني کشور تعبير شد.خاتمي در خصوص جمله حجاريان که خود را «آبزي» و «خوابزي» خوانده بود نيز به مزاح با وي سخن گفت.اگر در آن روزگار اصلاح طلبان به رغم شرايط نابرابر موجود در کنار اکثريت جامعه ايران در تلاش براي تغيير وضع موجود بوده و به تحقق خواسته هاي تاريخي خود چشم دوخته بودند، در اين ايام نيز اين تلاش ها به گونه يي ديگر خود را نشان داده و ايرانيان را به تداوم حرکت خودآگاه خود در متن جامعه اميدوار ساخته است.
خاتمي روز گذشته بيش از همه از سلامت جسمي دوست خود پرسيد و با حساسيت ويژه در جريان آخرين شرايط پزشکي و روحي «جانباز اصلاحات» قرار گرفت. حجاريان هم توضيحات مبسوطي در خصوص دوران بازداشت خود و وقايع آن به خاتمي ارائه کرده و از اتفاقات اين دوران گفت و واکنش هاي خاتمي را ديد. نکته جالب توجه در اين ديدار به نقل از حاضران اين بود که حجاريان به محض اطلاع از نزديک شدن حضور خاتمي در منزل خود، از خانواده خود خواست به او کمک کنند تا شخصاً به استقبال خاتمي برود؛ اتفاقي که رئيس جمهور دوران اصلاحات را نيز غافلگير کرد.
خاتمي آخرين بار در کنگره يازدهم حزب مشارکت و در کنار محسن ميردامادي در ميان تشويق هاي بي امان اعضاي اين حزب اصلاح طلب، از اين تئوريسين شاخص سياسي تقدير کرده و وي را در آغوش گرفته بود. خانه حجاريان اين روزها محل رفت و آمد فعالان سياسي اصلاح طلب و همفکران اوست که پس از مدت ها انتظار براي آزادي حجاريان، به اين آرزوي خود رسيده اند. چهارشنبه شب هفته گذشته و در نخستين لحظات آزادي، حجاريان ميزبان دوستان خود بود و فرداي آن روز عبدالله نوري به ديدار همکار خود در شوراي شهر اول تهران شتافت.
اصلاح طلبان اگرچه نگران همه بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوري دهم هستند اما اين دغدغه ها براي حجاريان به شکلي ديگر بود. او پس از ترور نافرجام در مقابل شوراي شهر تهران توسط عوامل ضد اصلاحات، شرايط جسمي بسيار ويژه يي دارد و دکتر وجيهه مرصوصي همسر وي که از پزشکان متبحر به شمار مي رود از اين فعال سياسي شاخص نگهداري مي کند. شرايط حجاريان در دوران بازداشت نيز نگراني ها را به جايي رساند که قربانعلي دري نجف آبادي دادستان وقت کشور نيز خواستار نگهداري از وي در خانه شده و از سوي مسوولان ذي ربط اعلام شد که حجاريان به يک خانه تحت نظارت منتقل شده و در آنجا تحت مراقبت پزشکي بيشتري قرار گرفته است.
روز يکشنبه اما اتفاقي جالب توجه نيز رخ داد و مرتضي نبوي چهره مشهور جناح راست و از اصولگرايان معتدل که سابقه دوستي او با سعيد حجاريان به زمان پيش از انقلاب بازمي گردد به ملاقات حجاريان رفت. عضو جامعه اسلامي مهندسين خبر ديدار خود با سعيد حجاريان را در گفت وگو با ايرنا تاييد کرد و گفت براي ديدار دوستانه به خانه حجاريان رفتم.بعد از ظهر جمعه نيز جمعي از روزنامه نگاران و اعضاي شاخه جوانان حزب مشارکت ابتدا به ديدار خانواده مهدي شيرزاد و سپس به ديدار سعيد حجاريان رفتند. در اين ديدار که حسين انصاري راد رئيس کميسيون اصل 90 مجلس ششم نيز حضور داشت حجاريان از آنچه در مدت اين سه ماه حبس بر او گذشته بود سخن گفت.
او در ابتداي ديدار که برخي سايت هاي اصلاح طلب خبر آن را منتشر ساختند درباره دوران بازداشت خود نکاتي را مطرح کرده بود؛ «من در اين مدت از همه جا بي خبر بودم، شما بايد تعريف کنيد که در اين چند ماه چه اتفاقاتي افتاده است. حجاريان به شوخي به جمع حاضر گفت از موقعي که ترور شدم قرص هاي اعصابي مي خورم که همگي خواب آورند، براي فيزيوتراپي هم که بايد مدت زيادي از شبانه روز را در آب بگذرانم، به همين دليل حالا موجودي «آبزي» و «خوابزي» هستم، او در مورد حدود سه ماه بازداشت خود گفت که جمعاً مدت يک ماه را در زندان اوين در انفرادي به سر برده و دو ماه ديگر را در محلي بوده که با هيچ کس جز بازجو ها در ارتباط نبوده است.
سخنان وي فرداي آن روز در تعدادي از روزنامه ها انتشار يافت. سپس چند نفر از حضار خلاصه يي از اتفاقات روي داده در اين سه ماه به خصوص اتفاقات روز قدس را براي حجاريان بازگو کردند؛ رويداد هايي که بازگو کردن هر کدام از آنها با سکوت توأم با شگفتي جانباز اصلاحات روبه رو مي شد.در انتظار آزادي ساير اصلاح طلباناين روزها اخباري مبني بر شرايط نامساعد جسمي چهره هاي شاخصي مانند بهزاد نبوي، محسن ميردامادي، محسن امين زاده و ديگر فعالان سياسي بازداشت شده مخابره مي شود اما هنوز مسوولان قضايي در خصوص وضعيت آنها و نيز سرنوشت ساير اصلاح طلبان موضع گيري رسمي نداشته اند.
فرداي انتخابات دهم و حتي پيش از نا آرامي ها در روندي بي سابقه تا به امروز، اکثر قريب به اتفاق چهره هاي ارشد احزاب اصلاح طلب که سابقه سال ها مبارزه عليه رژيم پهلوي، حضور در دفاع مقدس و مديريت هاي ارشد در دولت هاي قبل از نهم را در کارنامه خود دارند بازداشت شده و اتهاماتي در خصوص آنها مطرح شده است. در همين حال برخي اخبار از تلاش اعضاي فراکسيون خط امام مجلس و کميته ويژه براي آزادي فعالان سياسي اصلاح طلب حکايت دارد؛ چهره هايي که خانواده هاي آنها چندين بار تلفني يا در ملاقات هايي موردي از وضعيت آنها آگاه مي شوند.


۱ نظر:

ناشناس گفت...

جشم اقای سروس روشن