آیت الله منتظری: حفظ نظام نباید با اقدامات ضد اسلامی همراه باشد

آیت الله حسینعلی منتظری، یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفته است که حفظ نظام جمهوری اسلامی به شرطی واجب است که همراه با زیرپا گذاشتن دستورات اسلامی نباشد. آقای منتظری روز چهارشنبه ۲۲ مهر (۱۴ اکتبر) در جلسه درس اخلاق خود گفت: "حفظ نظام یک واجب نفسی نیست...حفظ نظام مقدمه است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام".
آقای منتظری که در مورد موضوع "قساوت قلب" سخن می گفت، با اشاره به حوادث پس از انتخابات ایران گفت: "خوشبختانه در نیروهای نظامی ما افرادی که رحم و مروت ندارند خیلی کم هستند، اما همین کم، گاهی کاری می کند که آبروی همه را می برد".
او گفت: "ملاحظه کنید در ماجراهای بعد از انتخابات افرادی از قدرت خود سوءاستفاده کردند، افرادی را در بازداشتگاه کهریزک زندانی کردند و باعث شدند حیثیت نیروهای انتظامی و امنیتی ما لطمه بخورد".
آقای منتظری ضمن تأکید بر ضرورت وجود نیروی مسلح "کارآزموده" برای ایران، افزود: "نیروی نظامی، انتظامی و امنیتی نباید به گونه ای عمل کنند که مردم نسبت به آنها ذهنیت منفی داشته باشند".
پاسخ به سئوالات شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی
آیت الله منتظری همچنین به سئوالات شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی (که یک شبکه خبری-تحلیلی داخلی بریتانیا است) به صورت مکتوب پاسخ داده است.
او از جمله در پاسخ به سئوالی در مورد موفقیت جمهوری اسلامی در دستیابی به اهداف اولیه خود، نوشته است: "با این که تلاش ها و فعالیت های زیادی در گذشته و حال توسط افراد مخلص و نیروهای وفادار به اهداف اولیه انقلاب انجام شده است، ولی متأسفانه در اثر تنگ نظری و عدم مدیریت و تدبیر و همچنین غرور و بی توجهی به خواسته های اکثریت مردم توسط یک اقلیت ناکارآمد، بسیاری از اهداف اولیه انقلاب محقق نشده است و مردم ما از این جهت بسیار ناراضی و معترض می باشند".
آقای منتظری با اشاره به برخورد با اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و دستگیری ها و محاکمه های مربوط به آن، هشدار داده است که اگر حکومت ایران به روش کنونی خود ادامه دهد، فاصله مردم با حکومت و نارضایتی آنها روز به روز بیشتر خواهد شد.
او در پاسخ به سئوالی در مورد نقش رهبر جمهوری اسلامی ایران در آینده گفته است: "رهبری می تواند در جلب رضایت عامه و رفع موانع اصلاحات و تغییر سیاست خشونت آمیز کنونی و دادن کارهای کلیدی و مهم کشور به دست افراد کاردان متخصص و عاقل و متعادل و مورد تأیید مردم، نقش اساسی داشته باشد".

منبع: بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: