يک روز به يادماندنى ديگردر تاريخ ثبت شد: حضور سبزمردم در روز قدس


راهپيمايى روز جهانى قدس ديروز در سراسر ايران برگزار شد. در اين مراسم که از ساعت 10 صبح به صورت رسمى آغاز شد طيف‌هاى سياسي، اقشار اجتماعى و مسئولان مختلف نظام حضور يافتند.
به گزارش خبرنگاران حيات نو با وجود حضور گسترده نيروهاى لباس شخصى در خيابان‌هاى اطراف دانشگاه تهران و زد و خوردهاى پراکنده‌اى که ميان آنها و تعدادى از راهپيمايى کنندگان به وقوع پيوست، صدها هزار تن از حاميان موسوى با در دست داشتن عکس‌هايى از ميرحسين و نمادهاى سبز ضمن حمايت از ملت مظلوم فلسطين و آزادى قدس شريف مخالفت خود را با عملکرد دولت محمود احمدى‌نژاد اعلام کردند. معترضان که مراسم ديروز را فرصتى مهم براى حضور در سطح شهر و اعلام اعتراض خود مى‌دانستند به دليل ممانعت نيروهاى لباس شخصى و ماموران انتظامى امکان نزديک شدن به دانشگاه تهران را نيافتند و عمدتاً در خيابان‌هاى کارگر شمالي(اميرآباد)، آزادي، بلوار کشاورز، ميدان وليعصر(عج)، کريمخان زند، ميدان هفت‌تير، خيابان وليعصر(عج) به راهپيمايى و سر دادن شعار پرداختند. در همين حال شاهدان عينى از زد و خوردهاى پراکنده و دستگيرى برخى معترضين توسط نيروهاى لباس شخصى و ماموران انتظامى خبر مى‌دهند. از شليک گاز اشک‌آور در برخى خيابان‌ها نيز خبرهايى رسيده است. در راهپيمايى ديروز ميرحسين موسوي، مهدى کروبي، سيد محمد خاتمى و برخى ديگر از چهره‌هاى سرشناس اصلاح‌طلب از يکسو و مسئولان رسمى عالى‌رتبه از جمله‌هاشمى رفسنجانى با حضور در بين مردم اين روز را گرامى داشتند.
به گزارش خبرنگار حيات نو با حضور خاتمي، موسوى و کروبى در بين مردم تعدادى از نيروهاى لباس شخصى تلاش کردند با سردادن شعارهايى به مخالفت با آنها بپردازند که با حضور مردم و حاميان آنها در اطراف ايشان اين تلاش به نتيجه نرسيد. اين تلاش‌ها در حالى صورت مى‌گرفت که پليس نيز در محل حضور داشت. خبرهاى رسيده از شهرهاى بوشهر، رشت، تبريز، اصفهان، شيراز، اهواز، مشهد و برخى ديگر از شهرها حاکى است که صدها هزار تن از معترضان به نحوه برگزارى انتخابات 22 خرداد در کنار ساير اقشار جامعه خواستار احقاق حقوق خود و حمايت از موسوى و کروبى شدند.خبرهاى رسيده از شهر قم نيز حاکى از آن است که شعارهايى در حمايت از برخى مراجع منتقد دولت سر داده شده است.

همه جاى ايران سبز شد

گزارش‌هايى که تا لحظه تنظيم خبر به تدريج از شهرهاى مختلف مى‌رسيد، حاکى است که در اغلب شهرها مردم با سر دادن شعارهايى در حمايت از جنبش سبز در راهپيمايى شرکت کرده‌اند.
مردم اصفهان پس از حمله ماموران به راهپيمايى سبزها در دروازه دولت به سر دادن شعارهاى تند پرداختند.بيش از هزار تن از دانشجويان نيز که قصد داشتند از کوى دانشگاه صنعتى اصفهان به راهپيمايى بپردازند از سوى يگان‌هاى ويژه محاصره شدند. ماموران در حالى که دانشجويان به سردادن شعارهايى در حمايت از موسوى و کروبى پرداختند با آنها درگير شدند.
در مشهد يگان‌هاى ضد شورش خيابان‌هاى منتهى به حرم را در محاصره گرفتند.
در رشت جمعيت بسيار زيادى از مردم با شعارهاى «يا حسين ميرحسين»، و مرگ بر روسيه به راهپيمايى پرداختند. از جمله در چهار راه ميکائيل رشت لباس شخصى‌ها به درگيرى با مردم پرداخته و به جمعيتى که به حمايت از موسوى شعار مى‌دادند حمله برده و چند تن را بازداشت کردند.
هزاران تن از مردم شيراز هم صبح جمعه 27 شهريور راهپيمايى خود را از فلکه نمازى آغاز کرده و به طرف ميدان امام حسين حرکت کردند. لباس شخصى ها در اين مسير با شناسايى برخى از مردم بويژه کسانى که شعارهايى در حمايت از موسوي، کروبى و جنبش سبز و اعتراض به خشونت سر مى‌دادند، به اين افراد هجوم بردند.از تبريز نيز گزارش رسيد که مردم اين شهر با تجمع در ميدان آبرسان به سوى ميدان ساعت به حرکت در آمدند اما يگان‌هاى ويژه به همراه گروهى از لباس شخصى‌ها در چهارراه منصور به مردم حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.گزارش‌ها حاکى از آن است در شهرهاى بوشهر، کرمان، اهواز، يزد و ساير شهرها بويژه شهرهاى بزرگ کشور حضور جنبش سبز برخوردهايى از سوى ماموران را به دنبال داشته و شمارى از مردم بازداشت شدند.

هیچ نظری موجود نیست: