سعید حجاریان آزاد شد

سعید حجاریان، از چهره های سرشناس اصلاح طلبان و مشاور سیاسی رئیس جمهوری سابق ایران که در روز 26 خرداد ماه، بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بود، امروز بعد از تحمل 106 روز حبس، آزاد شد.
او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از حامیان میر حسین موسوی، یکی از دو نامزد اصلاح طلب بود و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به همراه ده ها تن از سیاستمداران اصلاح طلب، روزنامه نگاران و معترضان بازداشت شد.
آقای حجاریان بعد از دستگیری ضمن استعفا از عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت، از کلیه مواضع خود عقب نشینی کرد و گفت که متوجه اشتباهات خود شده است.
در متنی که اعلام شد توسط آقای حجاریان نوشته و در دادگاه توسط سعید شریعتی، عضو دیگر شورای مرکزی جبهه مشارکت خوانده شد، آمده بود: "متأسفانه در ایران با ضعف علوم انسانی، به خصوص در رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی مواجهیم و علی رغم گسترش مراکز آموزشی عالی و کثرت دانشجو در رشته های علوم انسانی، متون آن از عمق چندانی برخوردار نیست و مطالب با ترجمه های اغلب ناقص و بدون نقد در اختیار دانشجویان گذاشته می شود".
سعید حجاریان که خود دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است و به گفته کارشناسان از برجسته ترین تئوریسین های علوم انسانی ایران محسوب می شود در بازداشت، با حضور در یک میزگرد تلویزیونی تاکید کرد که بعد از آزادی هم از مواضع جدیدی که اتخاذ کرده عقب نشینی نخواهد کرد.
آقای حجاریان که به دلیل وخامت وضع جسمی در زمان بازداشت به بیمارستان منتقل شده بود با حضور در برابر دوربین های تلویزیون ایران اعلام کرد در جایی به سر می برد که از زندان "مفرح" تر است و "برادران سپاه به خوبی به او رسیدگی می کنند" او گفت پزشک مرتبا او را ویزیت کرده و از امکانات آب درمانی هم برخوردار است.
اما خانواده آقای حجاریان که گفته بودند به خاطر کوچکی محل نگهداری، امکان تحرک برای او فراهم نبوده و دچار پوکی استخوان و تحلیل عضلات شده است این اظهارات را "افشا کننده" شرایط سخت زندان خواندند.
سعید حجاریان از سازماندهندگان وزارت اطلاعات ایران بود و پیش از خروج از این وزارتخانه در سال های اول دهه 70 خورشیدی (در پی به وزارت رسیدن علی فلاحیان)، در دوران وزارت محمد ری شهری سمت معاونت امور سیاسی او را به عهده داشت.
او ده سال پیش در حالی که نایب رئیس شورای شهر تهران بود در برابر ساختمان این شورا مورد سوء قصد قرار گرفت و از آن تاریخ به علت آسیب دیدگی سیستم اعصاب مرکزی دچار مشکلات حرکتی و گفتاری است.
سعید عسگر، که در اسفند سال 1378 گونه سعیدحجاریان را مورد اصابت گلوله قرار داد در آن هنگام دانشجوی دانشگاه آزاد بود.
وی پس از دستگیری به 15 سال زندان محکوم شد اما بعد از مدت کوتاهی آزاد شد.

منبع: بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: